Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Арома АД (AROM / AROMA)

Collapse
X
Collapse

503 Service Unavailable

No server is available to handle this request.
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • добра печалба!
    Всеки може да спечели от борсата, но не всеки може да печели от борсата

    Коментар


    • Първоначално изпратено от Kristo
      Do kraja na meseca AROMA 6te stane 9 leva.
      da ne gleda6 9kata ott drugata strana

      Коментар


      • Какво става със отчета на дружеството. Бавят го за последния ден ли какво толкова смятат

        Коментар


        • Do kraja na meseca AROMA 6te stane 9 leva.

          Коментар


          • Da prav si. Godinata pak 6te e uspe6na. Nadjavam se dividenta da e po goljam.

            Коментар


            • AROMA бавно, но сигурно започна да върви нагоре, а виждам, че и предлагането започна да утънява. Мисля че тази тенденция ще се запази поне докъм 10 - 11 лв, тъй като въпреки многото си "доброжелатели" дружеството провежда правилна политика и скоро някои чужди инвеститори(а защо не и български) може да прояви интерес за нещои по-голямо от дребна спекулацийка.

              Коментар


              • AROMA, KTEX i LAVEN SA VSE O6TE MNOGO PODCENENI

                Коментар


                • Ima i prodava4i i kupuva4i, no cenite 6te vurvjat bavno nagore.

                  Коментар


                  • Taka e no i te 6te ispulsjat pak do 10- 12 leva

                    Коментар


                    • O6te edin paradoks, pri dobur fundament AROMA leko spada. Ne6tata 6te se koregirat i 6te se vurvi kum 10leva

                      Коментар


                      • up, up

                        Коментар


                        • AROMA ima potencial , no ne mu e do6lo o6te vremeto. Ceni ot 10-12 leva sa realni

                          Коментар


                          • Mnogo dobur analis sa perespektivno predprijatie. Cenite 6te vurvjat kum 10-12 leva

                            Коментар


                            • Корпоративен профил: "Арома" - АД

                              Корпоративен профил: "Арома" - АД

                              "Арома" е едно от емблематичните за българската козметична индустрия предприятия. То е създадено в далечната 1924 г. като първата козметична фабрика в страната. До национализацията му през 1947 г. дружеството се утвърждава на пазара. То е пионер в България в производството на пасти за зъби. По времето на централизираната икономика компанията се превръща в основен доставчик на козметични продукти в страните от Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ). Изградените по това време пазарни позиции в бившия социалистически блок помагат в развитието на "Арома" след приватизацията й през 1996 г. Дружеството е експортно ориентирано, като значителна част от приходите му са резултат от продажбите в чужбина. Към настоящия момент "Арома" е най-големият производител на парфюмерийни и козметични продукти в България.


                              Състояние и основна дейност


                              Компанията разполага с модерен производствен комплекс и практически затворен цикъл на производство. Притежава свои собствени линии за производство на ламинатни туби, както и печатна база. Основният предмет на дейност на "Арома" е производство и търговия с парфюмерия и козметика, както и на опаковки за парфюмерийно-козметични изделия. Над 50 на сто от приходите от продажби на компанията се дължат на боята за коса, следвана от пастата за зъби - с над 20%. Останалите изделия на дружеството като четки за зъби, кремове, дезодоранти и парфюми допълват продуктовата структура на продажбите. Основен пазар на "Арома" са Русия, Украйна и Казахстан. Компанията се опитва да разширява пазарните си позиции на българския пазар и страните от Близкия изток и Средна Азия. Дружеството се фокусира и върху производството на продукти за големите търговски вериги в Централна и Западна Европа. Към края на 2004 г. две трети от продукцията на "Арома" се продава на клиенти в Русия и България. Все още малка част от производството намира прием в страните от Европейския съюз. Причината е силната конкуренция в бранша. За налагането на марката "Арома" на един нов пазар ще са необходими големи инвестиции в маркетингови разработки. Дори на традиционни за компанията пазари тя среща конкурентната заплаха. Докато за някои български дружества може да се твърди, че тепърва ще се окажат под натиска на конкуренти, то "Арома" отдавна се бори за по-добро бъдеще.


                              През последните няколко години инфраструктурата и комуникациите на предприятието бяха изцяло обновени. Понастоящем то разполага с три напълно автоматизирани линии за производство на пасти за зъби, които позволяват производството на двуцветни и трицветни пасти. Освен тях компанията разполага и с автоматизирани линии за производство на оцветители на коса, аерозолни продукти, сапуни и шампоани. Технологичното оборудване е доставено от Fryma, Pamasol и Iwka.


                              При компании от сектора на бързооборотни стоки вниманието на инвеститорите е съсредоточено основно върху оборота, продуктовата структура и дистрибуционните канали. Основни доставчици на материали и суровина за компанията са химически предприятия като "Съмрайс", "Дегуса", BASF, S&D chemicals. Сред клиентите са вериги като Tesco и Axfood в Западна Европа, а в България - METRO и "Била".


                              "Арома" притежава структури в Румъния и Македония. В началото на 2003 г. в Скопие беше учредено "Арома енд медиа" ООД, от което "Арома" притежава 35%. Година по-късно българското дружество придоби дялове в размер от 60 на сто от капитала на "Астера козметикс Румъния" ООД. С вливането на "Астера холдинг" в "Теси" ООД, "Арома" в качеството си на акционер на прекратеното дружество, придоби 23,22 % от капитала на "Теси". Освен това "Арома" е миноритарен акционер в "Екобулпак" АД.


                              Основният проблем пред "Арома", както и пред останалите български производители на козметика, е действието на въведените в края на 2003 г. минимални индикативни цени в Русия, които индиректно се отразяват на крайните продажни цени на продуктите и това води до намаляване на конкурентоспособността им. Към края на 2004 г. "Арома" продава в Русия значителна част от изделията си, което осигурява 34% от приходите от продажби. При боите за коса например "Арома" има 11 на сто пазарен дял в Русия, а при пастите за зъби - между 5 и 7 на сто за 2004 г. Ръководството на дружеството твърди, че през последните четири години компанията е инвестирала 10 млн. долара рекламен бюджет за разширяване на позициите си на руския пазар. Въпреки това приходите от този пазар намаляват. За сравнение за популяризиране на марката в България компанията е изхарчила близо 2 млн. долара за миналата година.


                              При четките за зъби "Арома" държим 55 на сто от пазара в България. При боите за коса той около 11 на сто, при пастите за зъби - между 5 и 7 на сто за 2004 г., сочат данни от дружеството. Пазарът в стойност по цени на дребно, в който "Арома" участва, е около 150 млн. лв. годишно. "Арома" продаде изградения праз 2003/2004 г. газопровод на единствения лицензиран доставчик на газ в столицата "София газ". През март 2004 г. дружеството сключи сделка по продажбата на ненужни терени и сгради.


                              Приватизация и борсова търговия


                              До 1996 г. "Арома" е държавно предприятие. Чрез касовата приватизация "Астера" закупи 65 на сто от акциите на "Арома". По-късно на базата на направените инвестиции новият собственик увеличи капитала на дружеството и по този начин придоби 98.5 процента от капитала му. Впоследствие собствеността върху "Арома" и "Астера" стана причина за спорове и съдебни дела между Лукан Луканов и Красимир Митев, собственик на "Рубела". От есента на 2002 г. "Астера холдинг" прехвърли дела си в дружеството (98.5% от неговия капитал) на фирмата "Синел". От края на януари 2004 г. "Арома" стана публична компания. Решението за пускане на акциите на борсата дойде след окончателно решение на Върховния административен съд, че "Арома" е публично дружество. Дни по-късно на блоковия сегмент на фондовата борса чрез две сделки беше прехвърлен мажоритарният пакет акции от козметичния завод. Цената на операцията за над 5 млн. книжа от дружеството беше 8.653 млн. лева. Към средната на тази година акционерният капитал е разпределен така: две американски компании - Harisson Management LLC и VP Trade Opportunities LLC, притежават съответно 49.28% и 45.96% от капитала на "Арома", а 4.76% са собственост на индивидуални акционери.


                              Козметичната компания приключи обслужването на заема си към Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) предсрочно. Сключеното през 1996 г. кредитно споразумение с международната институция за 10 млн. долара беше с първоначално договорен падеж през март 2004 г. Заемът беше и първият съвместен проект на ЕБВР с компания от България. Финансирането беше използвано в две приоритетни насоки - около 3 млн. долара са вложени в приватизацията на предприятието, а по-голямата част от средствата са инвестирани в технологично обновление.


                              След първоначалното си покачване на акциите на "Арома" последва период на вяла търговия заради неяснотата около бъдещето на дружеството. След решаването на тези спорове инвеститорите започнаха да подкрепят акциите на предприятието и, поведени от възходящия тренд на пазара, продължиха своя ръст, като достигнаха максимални равнища от 13.62 лв. В последните месеци цената консолидира на нива от около 8.00 лв., което е равно на 20-дневната плъзгаща се средна. Компанията изплати дивиденти през 2000, 2001 и 2004 г., като за последната той е в размер от 0.145 лв. за акция.


                              Финансово състояние


                              За изминалата година "Арома" отчете консолидирана печалба от 920 хил. лв. и неконсолидирана от 769 хил. лв. В сравнение с 2003 г. консолидираният финансов резултат е намалял със 7 на сто. По-интересна в случая е, че печалбата преди данъци за 2004 г. е 272 хил. лв. спрямо 220 хил. лв. за предходната. Консолидираните приходите за дейността за последната пълна отчетна година са намалели с 11,19%. С над 12 на сто са спаднали разходите от продажба на продукция, които имат дял от над 90% от общите приходи на дружеството. Те от своя страна са намалели с 12.37% и са достигнали до 52.4 млн. лв. На този фон общите разходи спадат с 12.07%, като се изчисляват на 53.97 млн. лв. Общите консолидирани приходи спадат повече отколкото общите разходи. Над 23 млн. лв. от приходите се дължат на продажбата на боя за коса, а над 8.8 млн. лв. - на паста за зъби.


                              По-слабите финансови резултати според ръководството на компанията са резултат от затрудненията, които дружеството среща на руския пазар. Там вече основната цел на "Арома" ще бъде запазване завоюваните позиции. Засилваща се нелоялна конкуренция и повишаването на цената на петрола, което оскъпява пластмасовите опаковки и транспорта, също се изтъкват като фактор за крайния финансов резултат. За 2004 г. нетните оперативни потоци са 946 хил. лв., ако не беше сумата от над 2.1 млн. лв. по предоставени заеми на минус би бил и нетният поток от инвестиционна дейност.


                              За компания, оперираща в сферата на бързооборотните стоки, състоянието на оборотния капитал е от определящо значение. Оборотните средства са намалели с 1.6 млн. лв. и за последната пълна отчетна година те са 7.01 млн. лв. Годишният спад е от 19%. С известна условност за същия период "Ейвън" е увеличила оборотния си капитал с 58 на сто. Продължават да се бавят вземанията от клиенти и свързани предприятия, които представляват по-голямата част от текущите активи. Средният брой на дните за касиране на сумите от продажби без тези от статия "Други" е 104. Средно само около един месец е нужен на "Ейвън" да касира сумите от продажби.


                              Сумата на активите за 2004 г. на софийската компания се понижават до 48.68 млн. лв., като възвръщаемостта им е 1.85%. Резултатът без разходите за лихви е по-слаб. Година по-рано възвръщаемостта на активите е била 1.93%. Привлечените средства за 2004 г. са в размер на 19.3 млн. лв. Те се понижават в сравнение с година по-рано. Преобладават краткосрочните задължения. Текущото отношение (current ratio) e 1.45 лв., т.е. за всеки лев краткосрочни задължения компанията има текущи активи за 1.45 лв. При дружества, произвеждащи и съответно държащи запаси в бързооборотни стоки, това отношение е подходящ измерител. Собственият капитал на компанията към разглеждания период е 29.108 млн. лв., а средната му възвръщаемост е 3.19%. Оперативният маржин на дружеството е по-нисък от световните лидери в сектора. Мениджмънтът на "Арома" обяви намеренията си за съкращаване на разходите за заплати в опит да повишат този показател и съответно конкурентоспособността. За първата половина на настоящата година компанията отчете консолидирана печалба от 1.35 млн. лв., докато за същия период на 2004 г. финансовият резултат беше загуба от 1.26 млн. лв. Положителният показател се дължи на продажбата на дълготрайни активи и възстановени данъци. Незадоволително е понижението на приходите от продажба на стоки и продукция. Увеличават се както собственият капитал, така и общите активи, които са достигнали до 49.7 млн. лв.

                              Силни страни

                              - Добра диверсификация на продуктовата структура
                              - Модерно оборудване
                              - Агресивна инвестиционна политика
                              - Пазарна диверсификация на географски принцип
                              - Марка с традиции на регионалните пазари
                              - Висококвалифициран персонал
                              - Иновативна политика

                              Слаби страни

                              - Зависимост от износа на продукция
                              - Нисък маржин на оперативна печалба, високи разходи
                              - Необходимост от високи разходи за инвестиции в маркетинг за налагане на нови продукти, както и поддържане на марката
                              - Слаба съпротива на конкурентен натиск на международните пазари
                              - Пазарна ниша в по-ниския и среден ценови сегмент

                              Възможности

                              - Привличане на нов стратегически инвеститор
                              - Развитие на продуктовата структура
                              - Утвърждаване на марката на пазарите в Близкия изток

                              Опасности

                              - Засилване на конкурентния натиск
                              - Валутен риск. Компанията изнася по-голямата част от продукцията си на доларови пазари
                              - Понижаване на оборотните средства

                              от в. "Дневник"

                              Коментар


                              • Явно позицията има повече плюсове,отколкото минуси.Работи добре,печели и има добри пазари.

                                Коментар

                                Working...
                                X