If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Няма връзка между Оргахим и Мегахим. Две съвсем различни фирми са. Оргахим са по-голямата и по-старата фирма, Мегахим ги гонят, прибират им изгонените кадри и така.
Иван СОКОЛОВ: Миноритарните акционери все още се третират неравнопоставено в публичните компании
ИНТЕРВЮТО ВЗЕ ГЕОРГИ БИСЕРИНСКИ
Оргахим" АД спечели наградата за най-добро корпоративно управление през 2004 г. в края на юни. Конкурсът се организира от Асоциацията на инвеститорите в България. До финалната фаза стигнаха седем публични дружества - "Албена", "Софарма", "Благоевград БТ", "Доверие обединен холдинг", "Инвестор.БГ" и "Индустриален холдинг България". Публичните компании се оценяваха за нивото на корпоративно управление на базата на критерии в пет области, а именно ангажираност с корпоративното управление, права на акционерите, прозрачност, управителни, контролни и изпълнителни органи и счетоводство и финансов контрол. След обстоен анализ комисия, в която влизаха представители на борсата, Комисията за финансов надзор, участници на капиталовия пазар и университетски преподаватели, присъди наградата на „Оргахим", която получи 64 точки от 100 възможни.
----
За наградата се преборихте в изключително сериозна конкуренция, с какво мислите, че превъзхождате останалите компании?
- Едно от основните ни предимства е постоянната ни ангажираност с изучаване и прилагане на международната практика, в резултат на което програмата ни за корпоративно управление е обновена с ревизираните през 2004 г. принципи за добро корпоративно управление на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Ревизираните принципи включват и осигуряване на основа за ефективна рамка на корпоративно управление; ефективно упражняване правото на собственост и справяне с конфликти на интереси. Наблегнахме на принципите, отнасящи се до разкриване на информация, и по-специално на сделки със свързани лица. Особено внимание сме обърнали на защита правата на миноритарните собственици и на задълженията на членовете на борда.
Чия е основната заслуга "Оргахим" да бъде отличена с приза за най-добро корпоративно управление през 2004 г.?
- Заслугата е на цялото ръководство на компанията, което следи и прилага международните практики за добро корпоративно управление.
Смятате ли, че в България успешно се налагат практиките за добро корпоративно управление?
- Определено да. Все повече публични компании се стараят да прилагат международните практики за добро корпоративно управление и да спазват принципите на ОИСР. За успешното налагане на практиките за добро корпоративно управление говори и фактът, че победителят в конкурса, организиран от Асоциацията на инвеститорите, печели приза с повече точки от победителя в предходната година, имайки предвид, че критериите за оценка, по които са оценявани номинираните дружества през трите поредни години, са едни и същи.
Каква е основната слабост на българските публични дружества при налагането на тези практики?
- Може би една от слабостите на публичните дружества е неравнопоставеното третиране на миноритарните им акционери и ненавременното и неточно разкриване на информация относно всички съществени за дружеството въпроси.
Как си обяснявате факта, че компании с неколкократно по-големи мащаби от "Оргахим" остават далеч от подобни призове?
- Според мен капиталовият пазар ще мине през това първоначално трудно и на места болезнено развитие. Ние сме приели ролята на “първопроходници” и ще се гордеем, ако резултатът от нашите усилия, както и от усилията на другите компании като нас спомогнат за разширяване, усъвършенстване и модернизиране на капиталовия пазар в България.
Какви предизвикателства поставя присъединяването към Европейския съюз пред корпоративното управление в България?
- За да останат конкурентоспособни в един променящ се свят, публичните компании трябва да обновяват вече съществуващите си практики за корпоративно управление и да възприемат нови такива, изучавайки и прилагайки международния опит. По този начин те ще могат да отговорят на новите изисквания и да се възползват от новите възможности.
Рамката на корпоративното управление трябва да бъде разработена с цел въздействие върху цялостното икономическо представяне, пазарната цялост и стимулите, които създава за участниците на пазара, и рекламирането на прозрачни и ефективни пазари. Доброто корпоративно управление трябва да бъде съвместимо с приложимите закони и ясно да разграничава задълженията на различните надзорни, регулативни и изпълнителни органи.
Ще задълбочите ли бизнес отношенията си с испанската фирма "Нубиола" , която купи от вас цеха за производство на пигменти?
- Ние ще работим съвместно, като те ще използват нашата дистрибуторска мрежа в страната за предлагане на продукцията си. Особен интерес ще е използването на техни продукти в нашето производство.
В края на миналата година заявихте, че ще търсите възможности за излизане на европейските пазари. Успяхте ли да реализирате това намерение?
- На този пазар можеш да излезеш само ако предлагаш достатъчно високо и постоянно качество. Вече по-голямата част от продуктите ни отговарят на европейските изисквания за намалено съдържание на олово, имаме дори изцяло безоловни продукти и сме се насочили към производство на продукти на водна основа.
Окачествяването и класифицирането на продуктите ни става съобразно EN 13300, която регламентира класифицирането на водните бои според устойчивостта на мокро триене, покривност, гланц и финост. Според този стандарт сме класифицирали основните си продукти и предлагаме бои с различна комбинация от показатели.
Как се приема от пазара новата марка на дружеството "Деко профешънъл"?
- Независимо от това, че е отскоро на пазара, тази серия продукти доби много голяма популярност сред професионалистите в строителния бранш. С продуктите "Деко профешънъл" има реализирани много обекти по морето, в големите градове и по проекти на "Красива България" в цялата страна. Гарантираното качеството на предложените от "Оргахим" продукти, специалното обслужване и многото демонстрации в страната са може би основните ключови моменти, които популяризираха марката. Освен това продуктите са произведени от най-големия и доказал се български производител на такъв род продукти в страната. Целта ни е марката да стане синоним на българското качество в строителството.
Наложихте ли се на пазара при боите от висок клас?
- Да. Нашите продукти се класифицират съобразно EN 13300, която е основа за класифициране на продуктите в европейските държави. Ние предлагаме бои от най-висок клас. Проведените тестове в различни химико-технологични лаборатории, НИСИ и други институции, оторизирани за подобен род наблюдения, установяват, че продуктите на "Оргахим" са с много високи качествени показатели, което ни дава право да мислим, че единствени предлагаме на клиентите си очакваното от тях качество и гарантираме добрия резултат.
Висок ли е делът на нелоялната конкуренция в сектора и как се справяте с копирането на търговските марки на дружеството?
- На пазара има силно изразена конкуренция от български производители, които са по-скоро с локално значение, и вносители на чужди производители. Обособили са се продукти с много ниска цена и качество, предназначени за силно ценово ориентираните клиенти, има и продукти с много добро качество и разумни цени, а най-хубавото е, че вече се търсят и продукти с високо качество, без да се гледа на цената като на определяща. Това показва, че българският потребител израства и започва да цени качеството все повече и повече. Конкуренция по отношение качествени показатели срещаме рядко, предимно от вноса. Ценовите разлики са чувствителни и по тази причина най-притеснителна е конкуренцията от фирми от сивия сектор, предлагащи продукти без документи - феномен, довел до сериозни затруднения не едно легитимно предприятие. Търговските обекти имат подчертан интерес за работа с тези продукти заради икономическата изгода от спестяване на ДДС.
Относно копирането на търговските марки - за това също си има законови начини за борба и ние се възползваме от тях. Такъв беше случаят през 2003 г. с неправомерното ползване на нашия сайт от фирма "Антарес", предлагаща продукти на "Мегахим". Този трик продължи близо година, докато траеше юридическият ни спор по повод на това недопустимо обвързване на "Оргахим" и "Мегахим", които по същество са толкова различни.
Не ми е ясно защо повтаряте като папагали едно и също за доларовия ЗУНК, който носи загуби на компанията. Вижте какъв е нетния резултат от финансова дейност на компанията и тогава коментирайте за ЗУНК и други подобни неща.
Коментар