Първоначално изпратено от 6matka
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
КРЗ Одесос (ODES)
Collapse
X
-
"Кораборемонтен завод Одесос" от Дневник [192 прочитания]
10 март, 13:52 Увеличаване Смаляване Печат Изпращане "Кораборемонтен завод Одесос"
(ODES)
Визитка
Основана 1955 г.
Адрес: гр. Варна, Островна зона
Телефон: 052/601 107
Дейност: Ремонт на кораби
Последен отчет: Четвърто тримесечие на 2007 г.
Изпълнителни директори: Димитър Тодоров и Недялко Панев
Брой служители: 910 души
"Кораборемонтен завод Одесос" е най-голямата българска компания за ремонт на кораби, като заедно с това извършва и свързаните с това икономически и посреднически дейности. Компанията развива своята дейност повече от петдесет години, първоначално като част от "Корабостроителен и кораборемонтен завод" във Варна, а след това и като самостоятелно дружество. При масовата приватизация мажоритарният дял от 67 на сто е купен от два приватизационни фонда - "България" и "Варна". Още 25% бяха купени след това от "КРЗ инвест", което по-късно увеличи дела си в "Одесос".
От 1984 г. "КРЗ Одесос" ремонтира турбини по лиценз на швейцарската компания ABB Turbo systems, а от 1996 г. във варненското дружество се ремонтират и корабни винтове на холандската Wartsila. Дружеството има сертификат AQAP 2120 по стандартите на НАТО и може да ремонтира кораби на алианса. Допреди няколко години беше единствената българска компания с такъв сертификат, но от 2006 г. с него разполага и един от основните конкуренти на "Одесос" - "МТГ Делфин" - Варна.
"КРЗ Одесос" разполага с един сух и два плаващи дока, като миналата година беше взето решение да бъде купен още един плаващ док от украинския "Херсонски държавен завод Паллада". Цената му е определена до 22.5 млн. долара, като 60 на сто от тях ще бъдат платени със собствени средства, а останалите - с кредити. В краткосрочен план от дружеството предвиждат покупката да доведе до намаляване на свободните парични средства и увеличение на задлъжнялостта, но в дългосрочен това ще доведе до повишение на приходите от ремонт на кораби.
Новият док ще бъде с товароподемност 20 хил. тона.
През миналата година "КРЗ Одесос" е ремонтирал 56 кораба, от които само един е български. Капацитетът на сухия док е за ремонт на кораби с товароподемност до 35 хил. тона, а на плаващите - до 150 хил. тона. Основният конкурент на компанията - "МТГ Делфин", може да ремонтира кораби до 42 хил. тона.
За последните две години акциите на "КРЗ Одесос" са се повишили с около 170%. Свободният им обем е около 30%, като по данни от отчета за четвъртото тримесечие акционерите с над 5 на сто участие са "КРЗ инвест" и Централна кооперативна банка. Акциите на "КРЗ Одесос" са включени в индексите BG40, BG TR30 и "Дневник 20".
Основни борсови показатели
159 млн. лв. Пазарна капитализация
271.92 лв. Последна цена към 7 март
403.10 лв. Най-висока цена за последната година
158.90 лв. Най-ниска цена за последната година
Swot анализ
Плюсове
Най-големият кораборемонтен завод в България
Притежава сертификат за ремонт на кораби на НАТО
Минуси
Голяма зависимост от чужди клиенти
Държавният флот не използва услугите на дружеството
Възможности
Инвестицията в нов плаващ док ще помогне за поемане на повече поръчки
Приватизация на БМФ може да направи флота клиент на "Одесос"
Рискове
Силна конкуренция в сектора
Международна криза би довела до спад на поръчките
Мнения
Минчо Минчев, главен дилър, Инвестбанк
Разразилата се криза на капиталовите пазари и несигурността около американската икономика оказват или ще окажат влияние върху представянето на публичните компании търгувани на БФБ. Одесос е дружество, чиято основна дейност е пряко свързана с корабните транспортните услуги, а поради очакваното забавяне на световните икономики най-вероятно и транспортирането на стоки ще намалее, а вследствие на това и ремонтът на плавателните съдове. Основният риск пред Одесос е намаляването на стабилния темп на поръчки, които отчита през последните няколко години и усилване на ефекта на сезонността, който ясно се наблюдава при реализирането на приходите и печалбата. Инвестиционната политика, която се извършва в дружеството, се характеризира с инвестиции в размер на над 11 милиона за последната година които биха подобрили ефективността на производството. Коефициентите P/E и P/BV вследствие на понижението на пазарната цена достигнаха нивата от 18.36 и 3.21, които са под средните за SOFIX съответно 21 и 3.22.
Развигор Христов, инвестиционен консултант, "КД Секюритис"
Одесос представи добри финансови резултати за 2007 г., и потвърди мнението, че е едно от стабилните фундаментални дружества на фондовата ни борса. Въпреки всичко не трябва да се забравя, че бизнеса на кораборемонтния завод е цикличен и при едно евентуално забавяне на световната икономика, това би могла да се отрази директно на компанията. Основните клиенти на дружеството са чуждестранни за изминалата година са ремонтирани 55 чуждестранни и само един български кораб. Миналата година изненада беше и раздадения дивидент за 2006 г. от 12.50 лв. на акция, не особено характерно за повечето български дружества, които по скоро се стремяха да набират капитал с увеличения на капитали. Другото по интересно събитие беше решението за закупуването на нов плаващ док, които се очаква да влезе в експлоатация през 2009 г. и би могъл да увеличи значително приходите на Одесос. http://pazari.dnevnik.bg/show/468698/http://milom.blog.bg/
Коментар
-
Първоначално изпратено от ATILAОт думите на Керезов ставя кристално ясно, че Одесос е стратегически интерес за Химимпорт, за тразлика от IHLBL (който е финансова инвестиция на холдинга)...
Мисля, че това е много добра новина за акционерите на Одесос!
Мнението ми не е препоръка, а само приятна констатация!
Притежавам акции, които при всяка възможност увеличавам!
Весел уикенд!
Ne sum vidjl TIM da suzdavat.
Коментар
-
От думите на Керезов ставя кристално ясно, че Одесос е стратегически интерес за Химимпорт, за тразлика от IHLBL (който е финансова инвестиция на холдинга)...
Мисля, че това е много добра новина за акционерите на Одесос!
Мнението ми не е препоръка, а само приятна констатация!
Притежавам акции, които при всяка възможност увеличавам!
Весел уикенд!
Коментар
-
Първоначално изпратено от NikolaПървоначално изпратено от Слънчев вятърИзкарвам ОДЕС 314 лв. не знаех, че е подценена. Нямам акции тук все още.
Коментар
-
Anton Chigurh
Първоначално изпратено от Слънчев вятърИзкарвам ОДЕС 314 лв. не знаех, че е подценена. Нямам акции тук все още.
Коментар
-
Изкарвам ОДЕС 314 лв. не знаех, че е подценена. Нямам акции тук все още.
Коментар
-
Anton Chigurh
Изкарвам ОДЕС 314 лв. не знаех, че е подценена. Нямам акции тук все още.
Коментар
Коментар