If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Chtom petchalbata e 18,74 za 2004, segachniat P/E e ~ 4,55. ODES stroi i poprawia korabi. Swetownata targowia raste sas 7% godichno. Korabniat prewoz prawi 80% ot swetowniat stokoobmenen tonaj - kaji retchi 80% ot oborota. Prez poslednite 10 godini potchti nikoi ne e investiral w pokupkite na nowi korabi i izwednaj kapatziteta e nedostatatchen - shortage. Golemite spedizii izwednaj poratchwat nowi korabi zachtoto ne mogat da nasmognat sas zaiawkite. Wdigat zenite na ediniza tonaj ot kraia na 2003 do dnes dosta uspechno. Wsitchki norwejki(DSND SUBSEA ASA NAVNE), nemski,datski (A.P.MOLLER-M?RSK A/S NAVNE) finnlandski i frenski(Alstom) korabostroitelnizi rabotiat sas 100% kapazitet do 2008. Ne moje da ne doide i nikoia poratchka kam BG. Pri zaplata ot 600LV na rabotnik v ODES i sozialni nadbawki 50%- neka da go smetnem 1000LV (500?) razhod na rabotnik!! V D, NOR, FIN ili F zaplatata e min 2.000? sas sozialni nadbawki 100% izliza tche rabotnik struwa 4.000?. Katchestwoto e rawnostoino, tai kato inatche ne moje korabite da pluwat w tchujdi wodi. Sledwa - pone 20% narastwane na petchalbata (dosta konserwatiwno predpolojenie) za 2005 - 22,50 na akzia. V tozi branche se smiata P/E Ratio ot 10-12 za normalen. Izwod - kam kraia na 2005 ODES bi triabwalo da e s kurs mejdu 200-240. Podzeneno li e drujestwoto???
Коментар
radosten
ODES със печалба от 18.74 лв. на акция
Керванът не само си върви, ами е стигнал до оазиса, недосегаем за пясъчните бури.След скорошното им утихване ще продължи пътя си.
Златко Бакалов : Започваме строителството на нови кораби
Интервюто взе Пламен Енев
Анонс : ЕС промени политиката си спрямо шипинга
Златко Бакалов е завършил Института за инженери за морския флот в Одеса. След това е работил на различни позиции в пристанище Бургас. От 1991 г. е в частния бизнес, а от 1995 г. е председател на съвета на директорите на кораборемонтен завод "Одесос", който държи 25% от акциите на "Булярд" АД. Консорциумът пък притежава 75% от "Булярд корабостроителна индустрия" АД в партньорство с Параходство БМФ и управлява активите на бившата Варненската корабостроителница. Бакалов е изпълнителен директор на новото дружество. През миналата седмица надзорният и управителният съвет приеха програма за развитие на корабния завод.
В: Какви са стратегическите намерения на "Булярд корабостроителна индустрия" АД?
- През миналата седмица се проведе съвместно заседание на надзорния и управителния съвет на дружеството. Основно утвърдихме инвестиционната програма, за да може заводът да бъде приведен в състояние, което да почне производството на кораби.
Възложи се на изпълнителното ръководство да подготви приоритетите на инвестиционната програма. Ще започнем от най-наложителните инвестиции.
В: Каква е общата рамка на инвестицонната програма?
- Като обща рамка инвестициите са между 3 и 5 млн. долара, не мога сега да ви кажа конкретната цифра, защото още уточняваме някои от цените на оборудване. Започнахме с възстановяването на корпусния цех К-1, без който е немислимо да се строят нови кораби.
Разбира се, няма да можем да строим и без нулевата линия. Продължава този въпрос да бъде дилема за нас - дали да купим нова линия, части или втора употреба.
Решихме в началото да направим частична реконструкция на съществуващата линия, за да можем да започнем работа. Доставката и монтажът на нова линия отнема повече време. Когато завършим преговорите за доставка на новата линия, ще знаем точните параметри.
В разговори сме с няколко банки и средствата, нужни за инвестиции, ще бъдат набрани като кредитен ресурс. Естествено, че после този кредит трябва да се връща, но това е нормалната бизнес практика.
В: Ще имате ли средства да изкупите остатъчния дял на БМФ в "Булярд корабостроителна индустрия"?
- Този въпрос не сме го обсъждали с партньорите засега, защото в рамките на три години това е опция в акционерното споразумение между нас. Трябва БМФ да предложи изкупуването на този пакет.
До момента няма индикации от параходството, че смятат да го продават. Не сме обсъждали въпроса по-сериозно, защото в момента усилията и средствата ни ще бъдат насочени към изпълнение на инвестиционната програма.
Имаме много по-спешни и животоспасяващи действия, които трябва да извършим.
В: Решихте ли вече какви типове кораби ще строи "Булярд корабостроителна индустрия"?
- Това, което решихме в рамките на управителния и надзорния съвет, беше изпълнителното ръководство да започне срочни преговори от тази седмица с потенциални клиенти за строителството на нови кораби. Няколко решения са възможни и в процеса на разговорите ще изберем най-удачния вариант. Имаме в добрия смисъл на думата разногласия по този въпрос.
Едни считаме, че е по-добре да започнем с кораби, които вече са усвоени тук и по които се е работило и има известен опит. Другата тенденция е да започнем с нещо принципно ново и съвременно, което да има своята пазарна ниша. Имаме предложения както за единия вариант, така и за другия. В хода на преговорите, които започваме сега, ще се избистри и най-правилното решение.
В: Казвате, че стартирате преговорите, а кога ще можете да започнете новото производство?
- Проблемът с провеждане на преговори за строителството на нови кораби е дълъг и тежък. Ако ние успеем в рамките на 3-4 месеца да приключим този процес, означава, че в началото на 2005 година ще можем да започнем строителството. Независимо от това с кого, какви преговори се водят процесът на реконструкция и модернизация на мощностите ще върви и инвестиционната програма ще се изпълнява стриктно.
В: Започнахте ли да се самоиздържате?
- Вече го правим. Нямали сме нито ден забавяне заплащането на работниците. Мисля, че фирмите доставчици и контрагенти също могат да потвърдят, че си плащаме задълженията съгласно договореностите. Ние
вече се издържаме, не бих казал само от кораборемонт. Вие знаете, че подписахме договора с БМФ за довършване на кораб 456 "Трапезица". Това също е един сериозен етап в нашата дейност. Тази седмица започваме
преговори с турската фирма "Фуртарнс". Тази фирма купи от БМФ трите корпуса със строителни номера 512, 285 и 286. Тяхното желание е да довършим 512, който е завършен наполовина в нашия завод. Ние ще обсъдим с тях възможността да поемем ангажимента да довършим и 286 съвместно с кораборемонтен завод "Одесос" АД.
В: Защо се съгласихте да довършите на загуба "Трапезица"?
- Печалбата и загубата за този кораб са относителни понятия. Аз си мисля, че ще намерим достатъчно вътрешни резерви, с които да отчетем завършването му не на загуба.
Разкриваме някои резерви и се надявам да не излезем на загуба. Бяхме притиснати много жестоко от обстоятелствата, от желанието на БМФ да влезе в определени рамки. Те от своя страна също поеха сериозни задължения по доставките и своевременното им изпълнение. Като мине още малко време от съвместната ни работа по този проект, ще мога да съм по-категоричен в това дали ще достроим "Трапезица" на загуба или не.
В: При започване на реално корабостроене колко хора могат да бъдат наети?
- Ако ще строим един или два кораба годишно, цифрата ще бъде една.
Ако строим 4-5 кораба годишно, каквато е стратегическата ни цел в рамките на 2-3 години, тогава ще ни трябват още 600-700 корпусници и заварчици.
В: Ще можете ли през 2005 година да строите по два кораба на година?
- Каквото и да ви кажа, рискувам да ви излъжа. Но нашето желание и намерение е точно такова.
В: Ще се възползвате ли от предстоящото ни членство в ЕС?
- Знаете, че Европейският съюз коренно промени политиката си спрямо шипинга в последните няколко години. Имаме такава идея. Нещо повече - вече имаме осъществени контакти в тази посока. Този път е дълъг, труден и трънлив. Първите стъпки са насърчителни, но на този етап ще се въздържа от повече подробности.
Коментар
Ali G
ODES със печалба от 18.74 лв. на акция
Abe koi gi pusna tia Evrofinans na pazara-ebasi amatiorite !!Nishto chudno che ostanaha edin ot nai kucite posrednici
Имам чувството, че се разиграва същата сценка от преди няколко години.Тогава на РМД-то му трябваха средства, за да плати придобитите активи и беше реализирана една добра печалба.Сега отново имаме добра цифра в отчета, за да се освободят фондовете от пакетите си на добра цена.И както виждаме, постигнаха го.Другите особено печеливши са членовете на управителния съвет...
Коментар