общо събрание на акционерите кога е
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Българска роза- Пловдив АД (4BO / BUROZ)
Collapse
X
-
Българска роза-Пловдив АД е създадено през 1948 година, обединявайки национализирани розоварни и ментоварни предимно в Пловдивско. През шейсетте години на миналия век се изграждат и инсталациите в Разлог, Самоков, Батак и Борино, както и основния цех за емулгатори, синитетични ароматични продукти, екстракти и други в Пловдив. Днес производството на Българска роза-Пловдив се осъществява в 7 производствени площадки, от които най-голямата е в Зелениково - добре оборудван цех в сърцето на розовата долина.
Дружеството се търгува на Българска фонодова борса - София. Капиталът му е 211 894 лева и се състои от 211 894 акции с номинал един лев. Мажоритарен собственик е приватизиралото го РМД Българска роза 21 АД, което държи 55% от капитала. Най-големият миноритарен собственик е Розин Инвестмънтс Лимитед с дял от около 20%. Останалите акции са собственост на държавата и на други миноритарни акционери.
На втората вълна от масовата приватизация държавата предложи своите акции в Българска роза-Пловдив. До петнадесетия централизиран публичен търг, за който все още не са известни релутатите, бяха продадени повече от половината от тях. Преди този търг държавата държеше 6.17% от капитала и предложи за продажба 13 073 акции. Покупната тръжна цена е определена на 31.91 лева.
Най-високата си стойност на пода на фондовата борса за последните 52 седмици акциите на дружеството отбелязаха в края на април миналата година - 15 лева. С решение от 24 юни 2000 година капиталът на Българска роза-Пловдив беше увеличен двойно като бе раздадена по още една безплатна акция под формата на дивидент. През януари 2001 г. на борсата бе достигната и най-ниската стойност от 2.80 лева за акция на дружеството. Последната сделка беше реализирана на ниво от 3.64 лева за акция. Пазарната капитализация на Българска роза-Пловдив е 771 294 лева, което е два пъти по-малко от един от основните му конкуренти в страната - Българска роза-Карлово. Другите конкуренти са Българска роза Севтополис АД-Казанлък /публично дружество с капитал 754 089 лева, чиито акции не са търгувани на борсата от началото на 2000 година/ и Розабул ООД-Пловдив.
Българска роза-Пловдив произвежда общо 15 вида етерични масла - розово, лавандулово, борово, още масла от босилек, хвойна, здравец, пелин, копър, равнец, салвия, кориандър и други. Другите продукти включват емулгатори, конкрети, абсолюти, екстракти, шампоани и други. Богатата почва и подходящите климатични условия допринасят за отглеждането на маслодайната роза и другите етерично-маслени култури, което улеснява достъпа на дружеството до основните суровини. Производственият процес на розовото масло изисква преработка на розовия цвят в кратки срокове след събирането му, защото в противен случай цветът изсъхва и губи своите качества. Затова подходящото разположение на инсталациите благоприятства бързата преработка. Това осигурява високото качество на продукцията, което води до по-добра реализация в страната и чужбина. Допълнителна гаранция за качество е фактът, че дружеството участва в стандартите "българско розово масло". То разполага и със собствени лаборатории за обслужването на развойна програма, има разработени технологии, които успешно се прилагат в производствения процес.
В производството си на етерични масла, конкрети и абсолюти Българска роза-Пловдив е силно зависимо от цените на розовия цвят при изкупуването му от производителите на етерично-маслени култури. А тези цени се влияят от нарастващата конкуренция на други по-малки производители в сектора и от реколтата през съответната година. Други проблеми, които влияят на резултатите на дружеството са енергоемкостта на производството, зависимостта от направените заявки от клиентите и малкото директен износ.
В последните години Българска роза-Пловдив се утвърди като най-големият производител на розово масло в страната. Повече от 90% от произведеното розово масло, най-рентабилния продукт на компанията, се изнася. Подобно е положението и с лавандуловото масло, което се реализира почти изцяло на международните пазари. Продуктите се изнасят основно за Франция, САЩ и Швейцария. Дружеството реализира от износ 54.5% от продажбите си за деветмесечието на 2000 година. От розовото и лавандуловото масло се генерират повече от 40% от постъпленията за деветмесечието на 2000 година. Изцяло на българския пазар се продават емулгаторите, които носят повече от 25 на сто от приходите за същия период.
През 1999 г. дружеството генерира приходи от продажби на стойност 7 156 хиляди лева, с 1.4% повече, отколкото през 1998 година. Подобряването на този показател обаче не дава голям повод за радост по две причини. Първо, ръстът далеч не компенсира отстъплението през 1998 година, когато се забелязва спад на продажбите с повече от 20% спрямо 1997. Второ, той се дължи на покачването на валутните курсове, защото цените на розовото масло се определят в щатски долари, а по-голямата част от приходите на компанията се реализират от износ.
Резултатите на дружеството са в зависимост от провежданата в края на месец май и началото на юни розова кампания. Тогава нарастват както запасите от продукция, която се продава по-нататък през годината, така и задълженията към доставчици и по заеми. Запасите от продукция към края на тримесечието на 1999 година са 1 100 хиляди лева, година по-рано те са били едва 504 хиляди лева. Въпреки че непродадената продукция нараства почти двойно, по време на розовата кампания през май и юни 1999 г. е произведено твърде голямо количество етерични масла, за които не са осигурени пазари. Дружеството затваря оборотни средства в продукция, вземанията му нарастват, а продажбите не са задоволителни. Това довежда до драстично забавяне на оперативния цикъл. Липсата на свободни парични средства принуждава Българска роза-Пловдив да стимулира продажбите си чрез намаляване на цените. В резултат на тези мерки обаче дружеството остава на загуба за първото тримесечие на 2000 година, а същевременно в складовете залежава непродадена продукция за 1 748 хиляди лева.
През второто тримесечие на миналата година се провежда по-разумна кампания и се постига близо 20% по-ниска средна изкупна цена на розовия цвят. Така засиленият темп на продажбите през третото тримесечие извежда дружеството на печалба от 504 хиляди лева, с което възвръщаемостта на продажбите за деветте месеца на 2000 година е 10.6% и надминава тази за 1998 и 1999 година /съответно 7.2% и 7.7%/. Краткосрочните вземания за полугодието на 2000 година намаляват спрямо същия период на предходната година, поради събирането на вземания от свързани предприятия и възстановяване на данък. За деветмесечието обаче нарастват поради забавянето на плащания по ускорилите темп продажби, както и нарастване на предоставените аванси.
Дружеството не прибягва към дългосрочно финансиране. Краткосрочните задължения следват сезонното движение, също както и запасите от продукция. Поради по-умереното провеждане на кампанията през 2000 година, краткосрочните задъжения намаляват, като за шестмесечието възлизат на 4 163 хиляди лева спрямо 4 531 хиляди в средата на 1999 г. Те продължават да намаляват през третото тримесечие на 2000 година по-бързо отколкото същия период на предходната.
Коефициентът на текущата ликвидност в средата на 1999 година пада на 1.41 от 1.86 поради големите запаси от продукция, като бързата ликвидност остава на почти същите нива. Абсолютната ликвидност обаче спада рязко на 0.01 от 0.12. През третото тримесечие на 2000 г. обаче текущата и бързата ликвидност започват да се подобряват спрямо предходната, въпреки че абсолютната ликвидност показва, че краткосрочните задължения са близо 200 пъти повече от паричните средства.
През последното тримесечие на миналата и началото на тази година основните задачи пред дружеството са подобряване на реализацията на готовата продукция и набавяне на повече средства, с които да бъдат посрещани текущите задължения и да се подготви една добре планирана кампания. Резултатите за финансовата 2000 година, които ще станат известни в близко бъдеще ще покажат, докъде дружеството се е справило с тези задачи.
Коментар
Коментар