С риск да ме изгонят в темата за имотите ще напиша един чаршав. Гледах едно интервю със Стойне Василев и много неща се изясниха. Дето се вика щях да замервам Биодит с пачки, но реших да изчакам финансовия отчет преди да коментирам. Май позакъсня с месец, а и сам си го намерих понеже никой не написа 2 реда, че е готов. Там вече се поизчервих и идвам с торбата с въпросите и коментарите поред отговори може и след проспекта:
1. В годишния доклад за дейността, стр. 3 е написано следното: „Намалението спрямо 2017г. (б.а. на загубата – 661 х. лв) /799 хил. лв./ се дължи основно на оптимизиране на разходите и увеличение на продажбите.” Разликата от 140х лв се дължи на два факта (финансов отчет, стр. 3):
1. 95к лв повече приходи
2. 50к лв по-малко разходи
Нещата са чудесни докато не задълбаем по перата. За 2018г. Имаме 98к лв приходи от финансиране по ЕС (проекта за шофиране в нетрезво състояние, PREVENT ли беше...). Тоест, нямаме повече приходи, а еднократен ефект на финансиране. При разходите е по-интересно (стр. 12): имаме срив на разходите за материали за производство – от 144к през 2017 сега са 68. Реално 80к „оптимизирани разходи” – не разбирам дали става дума за оптимизирани разходи или просто за по-малко производство. По-страшното обаче идва на стр. 13 – възнагражденията по трудови договори скачат на 314к спрямо 188к за 2017. Това е преди назначаването на търговците (единия май 3 декември беше назначен та има една заплата, другия беше някъде началото на 2019 и не влиза тук).
Ще се радвам на малко яснота по тази част. Може би не гледам където трябва (и одитора така казва), но така дадените цифри в началото натам ме ориентираха.
2. Много се надявам да покажете документа за оценката на интелектуалната собственост. Много мъгла има тук. Какво ми прави впечатление. На стр. 10 си пише: „През 2018г. Капиталът на Дружеството е увеличен с апортна вноска на полезен модел, регистриран в Патентното ведомство на Република България...”. На няколко други места също пише, че става дума за апортна вноска на интелектуална собственост (полезен модел). В един момент, обаче (например стр. 7, но същия текст го има и на други места), се оказва, че придобитото било „ноу-хау” и като такова не се амортизира спрямо МСС 38 Нематериални активи. На стр. 19 все пак се казва, че „Полезният модел е в процедура на патентоване, която следва да приключи до 2020г. След това същият е защитен за двадесет години, като всяка година се плаща такса за поддръжка...”. Тук искам да направя две уточнения. Апортната вноска за 8+ млн лв не е ли именно за полезния модел или има и някакво ноу-хау някъде там. Ако е за полезния модел, то той има полезен живот 20г и май-май се амортизира. Всъщност, от последния цитат не става ясно, но 20-те години текат от датата на заявката, а не от датата на получаване на патента. Тоест, вече имате година и половина амортизация според скромните ми разбирания. Склонен съм да приема, че оценката на полезния модел е само за Българския пазар, та няма да питам отново имате ли пуснати заявки в ЕПО и PCT, но поне спрете с твърденията, че този патент ви носи каквото и да е предимство на международния пазар. Само факта, че имате готова система и бързината са на ваша страна в момента.
3. И в предни постове си казах мнението за джаджата за колите. Поне на мен не ми е интересна. Контрол на достъп за офиси предприятия е стабилно перо, но черешката е именно хотелиерския бизнес. В това направление имам няколко въпроса/коментара. Смятам, че с бързина можете до 1-2 години да хванете голям дял на испанския пазар. За 2018г. Само в Испания имаме 467 млн. Нощувки. При предимствата ви и изключителните условия можете да хванете (с моя песимизъм) поне 10%. Ако наистина взимате 0.5 евро на вечер говорим за 20+ млн евро приходи годишно. НО, не мога да преценя на каква цена. Защо договорът е 5+5 и какво се случва на 5-тата година? Подмяна на системата? От приказките за брой сканирания на устройство стигам до извода, че очаквате средно живота на едно устройство да е 5-10 години. Колко струва една брава? От цифрите около колите бих казал около 50$ за сензора, но не знам с бравата колко се оскъпява, а и системата за данни е централизирана. За бройки ще смъкнете. За да покриете 40 млн нощувки трябва да инсталирате грубо над 160к брави. За колко време с какъв персонал? Това са 8млн долара, които покривате предварително сами за сметка на хотелите. Очевидно ИПОто не стига и ще се дилютва и то в рамките на година, максимум две при качествена експанзия. Второ, каква е цената на поддръжката на тези 160к брави? Колко екипа в колко града? Това много ме притеснява защото в един момент може да се окаже, че превъртате десетки милиони евро, но за дивиденти/растеж няма. Всъщност, ако овладеете 70-80% от Испания и други от планираните държави ще имате нужда от невероятни цифри. С този бизнес модел или ще се забавите да покажете тракшън и по-висока цена на акция преди да финансирате при по-добри условия (а скоростта е критична), или ще останете с минималния дялове. Изненадва ме и факта, че докато не искате да играете на дребно със сервизи за колите (те поне ще се занимават с инсталация и поддръжка, вие само с дистрибуция до сервизите, макар и малки бройки) тук поемате целия риск на хотелите и се хващате с поддръжка в стотици населени места.
1. В годишния доклад за дейността, стр. 3 е написано следното: „Намалението спрямо 2017г. (б.а. на загубата – 661 х. лв) /799 хил. лв./ се дължи основно на оптимизиране на разходите и увеличение на продажбите.” Разликата от 140х лв се дължи на два факта (финансов отчет, стр. 3):
1. 95к лв повече приходи
2. 50к лв по-малко разходи
Нещата са чудесни докато не задълбаем по перата. За 2018г. Имаме 98к лв приходи от финансиране по ЕС (проекта за шофиране в нетрезво състояние, PREVENT ли беше...). Тоест, нямаме повече приходи, а еднократен ефект на финансиране. При разходите е по-интересно (стр. 12): имаме срив на разходите за материали за производство – от 144к през 2017 сега са 68. Реално 80к „оптимизирани разходи” – не разбирам дали става дума за оптимизирани разходи или просто за по-малко производство. По-страшното обаче идва на стр. 13 – възнагражденията по трудови договори скачат на 314к спрямо 188к за 2017. Това е преди назначаването на търговците (единия май 3 декември беше назначен та има една заплата, другия беше някъде началото на 2019 и не влиза тук).
Ще се радвам на малко яснота по тази част. Може би не гледам където трябва (и одитора така казва), но така дадените цифри в началото натам ме ориентираха.
2. Много се надявам да покажете документа за оценката на интелектуалната собственост. Много мъгла има тук. Какво ми прави впечатление. На стр. 10 си пише: „През 2018г. Капиталът на Дружеството е увеличен с апортна вноска на полезен модел, регистриран в Патентното ведомство на Република България...”. На няколко други места също пише, че става дума за апортна вноска на интелектуална собственост (полезен модел). В един момент, обаче (например стр. 7, но същия текст го има и на други места), се оказва, че придобитото било „ноу-хау” и като такова не се амортизира спрямо МСС 38 Нематериални активи. На стр. 19 все пак се казва, че „Полезният модел е в процедура на патентоване, която следва да приключи до 2020г. След това същият е защитен за двадесет години, като всяка година се плаща такса за поддръжка...”. Тук искам да направя две уточнения. Апортната вноска за 8+ млн лв не е ли именно за полезния модел или има и някакво ноу-хау някъде там. Ако е за полезния модел, то той има полезен живот 20г и май-май се амортизира. Всъщност, от последния цитат не става ясно, но 20-те години текат от датата на заявката, а не от датата на получаване на патента. Тоест, вече имате година и половина амортизация според скромните ми разбирания. Склонен съм да приема, че оценката на полезния модел е само за Българския пазар, та няма да питам отново имате ли пуснати заявки в ЕПО и PCT, но поне спрете с твърденията, че този патент ви носи каквото и да е предимство на международния пазар. Само факта, че имате готова система и бързината са на ваша страна в момента.
3. И в предни постове си казах мнението за джаджата за колите. Поне на мен не ми е интересна. Контрол на достъп за офиси предприятия е стабилно перо, но черешката е именно хотелиерския бизнес. В това направление имам няколко въпроса/коментара. Смятам, че с бързина можете до 1-2 години да хванете голям дял на испанския пазар. За 2018г. Само в Испания имаме 467 млн. Нощувки. При предимствата ви и изключителните условия можете да хванете (с моя песимизъм) поне 10%. Ако наистина взимате 0.5 евро на вечер говорим за 20+ млн евро приходи годишно. НО, не мога да преценя на каква цена. Защо договорът е 5+5 и какво се случва на 5-тата година? Подмяна на системата? От приказките за брой сканирания на устройство стигам до извода, че очаквате средно живота на едно устройство да е 5-10 години. Колко струва една брава? От цифрите около колите бих казал около 50$ за сензора, но не знам с бравата колко се оскъпява, а и системата за данни е централизирана. За бройки ще смъкнете. За да покриете 40 млн нощувки трябва да инсталирате грубо над 160к брави. За колко време с какъв персонал? Това са 8млн долара, които покривате предварително сами за сметка на хотелите. Очевидно ИПОто не стига и ще се дилютва и то в рамките на година, максимум две при качествена експанзия. Второ, каква е цената на поддръжката на тези 160к брави? Колко екипа в колко града? Това много ме притеснява защото в един момент може да се окаже, че превъртате десетки милиони евро, но за дивиденти/растеж няма. Всъщност, ако овладеете 70-80% от Испания и други от планираните държави ще имате нужда от невероятни цифри. С този бизнес модел или ще се забавите да покажете тракшън и по-висока цена на акция преди да финансирате при по-добри условия (а скоростта е критична), или ще останете с минималния дялове. Изненадва ме и факта, че докато не искате да играете на дребно със сервизи за колите (те поне ще се занимават с инсталация и поддръжка, вие само с дистрибуция до сервизите, макар и малки бройки) тук поемате целия риск на хотелите и се хващате с поддръжка в стотици населени места.
Коментар