IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Скъп ли е наистина ядрения ток

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Първоначално изпратено от Моабет да става Разгледай мнение

    Попаднах на малко по-различна информация и затова я предлагам също.
    Чехите са поискали оферта за четири блока по Гигават електрическа мощност /по два в двете им съществуващи централи/. Очакват след отстъпката цената на блок да е около 6,5 Млрд $. Първият блок трябва да започне работа до 2036, а последният не по-късно от 2050. Поискали са обвързваща оферта с цена и срокове. От Westinghouse не са представили такава оферта и чехите са обявили нов търг.
    Това е най-точната информация за момента- https://atominfo.bg/?p=105003
    EDF и KHNP се кандидатират за разширен чешки ядрен търг

    01.02.2024

    Чешкото правителство реши да промени търга си за нова ядрена енергия на обвързващи оферти за до четири, а не един реактор – и каза, че приканва оферти от френската EDF и южнокорейската KHNP. Третият кандидат, Westinghouse, в момента не е включен, тъй като „не отговаря на необходимите условия“.


    Оферти от трите компании бяха подадени през октомври до дъщерното дружество на ČEZ Elektrárna Dukovany II (EDU II) за обвързваща оферта за нов пети блок в атомната електроцентрала Dukovany плюс необвързващи оферти за още три реактора. Графикът беше офертите да бъдат оценени от EDU II и доклад, представен на чешкото правителство в началото на 2024 г. с намерение за финализиране на договорите в рамките на една година, започване на строителството през 2029 г. и пробна експлоатация през 2036 г.

    EDF предложи своя реактор EPR1200, Korea Hydro & Nuclear Power предложи своя APR1000, а Westinghouse предложи своя AP1000. И трите компании имат споразумения с чешки доставчици за локализиране на работата, ако бъдат избрани.

    Но в сряда въпросът беше обсъден на заседание на правителството на Петр Фиала, с участието на президента Петр Павел, и реши да промени плана, като относителните разходи за изграждане на един, спрямо няколко блока, бяха ключов фактор.

    Премиерът Фиала каза: „По време на търга необвързващите оферти показаха, че изграждането на няколко блока, т.е. до четири блока в един пакет, дори и да се извършва постепенно, е икономически значително по-изгодно от строителството само на един блок, също е значително по-изгодно, отколкото очаквахме, с до 25% в сравнение със строителството само на един блок.“

    „От самото начало целта на тръжния процес беше да се получи и избере възможно най-добрата оферта за Чешката република, както по отношение на цена, качество, така и безопасност на доставката“, добави той. Сега търгът ще бъде разширен, за да включва обвързващи оферти за блокове 5 и 6 на Дуковани и блокове 3 и 4 на АЕЦ Темелин.

    Двамата доставчици на технологии сега ще имат време до 15 април да подадат своите обвързващи оферти, като оценката и докладът от EDU II ще бъдат представени на правителството до края на май, като кабинетът трябва да вземе решение относно предложения доставчик от края на юни.

    Министърът на финансите Zbyněk Stanjura каза: „Благодарение на днешното решение, ние ще бъдем ясни относно крайната цена за евентуалното изграждане на повече реактори в края на май и ще получим необходимите гаранции … също така ще направи възможно повече точно определяне на цената за евентуално строителство и повишаване на прозрачността на целия процес.“

    Главният изпълнителен директор на ČEZ Group Даниел Бенеш каза: „Оценяваме много факта, че трима големи световни доставчици взеха участие в търга за новия блок в Дуковани и им благодарим за интереса. Благодарение на тях целият търг продължава в честна и точно така, за да получим възможно най-добрата оферта на най-добрата възможна цена.“

    В информационна бележка, публикувана от чешкото правителство, то заяви, че иска и четирите блока да бъдат обект на обвързващи оферти, за да се намалят рисковете от ескалация на цените и да се осигури най-висока степен на сигурност по отношение на разходите. Той също така иска новият процес да накара участниците в търга да „подобрят офертите“ за първия нов блок.

    Той също така разгледа въпроса дали държавата ще трябва да изкупи останалата част от 70% държавна ядрена операторска компания ČEZ или частта, която ще изгради новите блокове. В него се казва: „Правителството обсъжда въпроса за инвеститорския модел и той ще бъде предмет на решението на правителството за формата на строителство на следващите блокове. Важно е преди всичко да се гарантира, че подобна стъпка няма да доведе до забавяне на графика за строителство.“

    По въпроса за офертата на Westinghouse чешкото правителство каза, че „много съжалява“, но компанията не е спазила ключовите изисквания на търга, тъй като, според него, нейната оферта не е обвързваща и „организацията, отговорна за качеството на работата не е ясно дефиниран – затова беше взето решение сега да се свързваме само с кандидати, които са подали обвързваща оферта“.

    След това обаче чешкото правителство добави, че „в същото време никой не е елиминиран и търгът не е завършен, докато нямаме подписан EPC договор за доставка и изграждане на новия блок… в момента се свързваме с кандидати, които са подали обвързваща оферта за EDU 5 и необвързващи опции за други блокове, за да направят тези оферти обвързващи. Westinghouse все още не е подал обвързваща оферта в съответствие с документацията за подаване на заявления“.

    Все още няма коментар от Westinghouse в отговор на съобщението. Във вторник Westinghouse, заедно със своя строителен партньор Bechtel, подписаха споразумение с Чешкия енергиен алианс за създаване на работна група за улесняване на участието на чешката компания

    Източник: https://www.world-nuclear-news.org/A...-Czech-nuclear

    Коментар


    • https://www.facebook.com/reel/1754473651723029- зелена енергия

      Коментар


      • Първоначално изпратено от Моабет да става Разгледай мнение

        Попаднах на малко по-различна информация и затова я предлагам също.
        Чехите са поискали оферта за четири блока по Гигават електрическа мощност /по два в двете им съществуващи централи/. Очакват след отстъпката цената на блок да е около 6,5 Млрд $. Първият блок трябва да започне работа до 2036, а последният не по-късно от 2050. Поискали са обвързваща оферта с цена и срокове. От Westinghouse не са представили такава оферта и чехите са обявили нов търг.
        2* 6,5 [$, Bln]>10[EUR,Bln]. А тук, продължават разни да бръмчат за "скъпия ядрен ток".
        АЙСИКТИРИКС!!!

        Коментар


        • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
          Ние искаме от уестингхаус да ни доставя гориво и да ни строят реактори, но чехите не си поплюват и ги изритали от всички търгове
          Попаднах на малко по-различна информация и затова я предлагам също.
          Чехите са поискали оферта за четири блока по Гигават електрическа мощност /по два в двете им съществуващи централи/. Очакват след отстъпката цената на блок да е около 6,5 Млрд $. Първият блок трябва да започне работа до 2036, а последният не по-късно от 2050. Поискали са обвързваща оферта с цена и срокове. От Westinghouse не са представили такава оферта и чехите са обявили нов търг.
          Ако знаех какво да препоръчам щях да съм по-богат

          Коментар


          • Ние искаме от уестингхаус да ни доставя гориво и да ни строят реактори, но чехите не си поплюват и ги изритали от всички търгове

            Коментар


            • bota156, виждал съм километражите им как се въртят като луди, при нас средната скорост в града е висока и само в пиковите часове е силен и бавен трафика. Вземаха коли чисто нови и за 4 години им навъртат 500 хиляди. Не всички, но електромобили ще вземат тези които въртят много километри и ще харчат много ток.
              D.Y.F-091066

              Коментар


              • 1984- това нещо е възможно, но трябват газови турбини и на изхода им изгорелите газове са с 400 градуса температура, с нея трябва да се произвежда топлината. Такива турбини в момента няма, защото няма топлообменник който да може да усвои тази топлина. Като се създаде с топлообменник съпротивление на изхода на турбината и това и смъква ефективността, запушва и се изхода. Максималния КПД който постигат е 55%. Това са скъпи турбини и са японски, топлообменника ги оскъпява. Може да се направи топлообменник като се принтира от стомана, топлоустойчива, но не може да се изчисли защото за целта трябва да се направи софтуер за оптимизация. Ефективните машини в момента са много сложна инженерна задача, и още не са развити тези неща, няма ги тези възможности да се решават успешно. То и аз искам да има такива машини, но сега няма още-
                D.Y.F-091066

                Коментар


                • Първоначално изпратено от 1984- Разгледай мнение

                  Ще узрееш, но пишеш неистини.
                  Щом Топлофикация София изгаря почти 1 млрд.м3 , една трета от всичкия природен газ, значи може да произвежда много повече ток.
                  И в момента произвежда, но има доста резерви. Частните топлофикациии в Пловдив и Варна са с доста добра ефективност.
                  Ще видим.

                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от Pyramid Разгледай мнение

                    ЦЪ. В топлофикациите на София и другите големи градове, специално се подгрява вода като основен потребител са системите за отопление и битова гореща вода. Сиреч, когенерация, при градските топлофикации, няма.
                    ....................
                    Ще узрееш, но пишеш неистини.
                    Щом Топлофикация София изгаря почти 1 млрд.м3 , една трета от всичкия природен газ, значи може да произвежда много повече ток.
                    И в момента произвежда, но има доста резерви. Частните топлофикациии в Пловдив и Варна са с доста добра ефективност.

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от 1984- Разгледай мнение

                      Добре е да погледнеш потреблението на дизел, бензин и газ. Има месечно потребление в НСИ.
                      2 млн. автомобила с ДВГ с пробега от 11 000км. ще имат годишно около 1.5 млрд. литра. Това е над 40 процента от всички потребени горива.
                      Да. А сега, превърни тези литри гориво в киловатчасове, според тяхната топлиотворна способност (осреднено, между 8 и 9 [kWh/kg]) и ще се зарадваш, колко "ефективно", ги горим. Честно казано, това е една от най-престижните РАЗСИПИИ в човешкото ежедневие. Срам за цивилизация, изпращаща роботи и извън Слънчевата система.

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от 1984- Разгледай мнение

                        Разбирам, че имаш представа за когенерация от близкия град, но водата, подавана към топлообменниците на абонатите, е „отпаден продукт“от производство на ел.енергия, както се получава при АЕЦ и кондензационни ТЕЦ, като мариците. При тях има охладителни кули или вода, далеч са от големи градове. Ето опростена схема за комбиниран цикъл с охладителна кула(вдясно), вместо топлофикация
                        https://energyknowledgebase.com/topi...as-turbine.asp
                        ЦЪ. В топлофикациите на София и другите големи градове, специално се подгрява вода като основен потребител са системите за отопление и битова гореща вода. От АЕЦ и Матриците, много малко топлина отива по градове и села. И само локално. Сиреч, когенерация, при градските топлофикации, няма. По-скоро, (поне в Г.О. беше така много отдавна, после нарязаха тръбите), ТЕЦ подаваше отпадна топлина към битовите потребители наблизо. Хубаво е да си подрешиш понятията. Помага за ясно мислене.
                        Ако вникнеш в етимологията (произхода и значението) на думите, "КОгенерация", означава "съпътстваща, допълнителна" (извън основната дейност). Аз, например, правя това редовно и, само да знаеш, колко подсказки за добри решения носи човешката реч, колко дълбоко информативна и организираща е, може просто да се възхитиш на това изобретение на двуногите. Мисирките ги изключвам.
                        Last edited by Pyramid; 01.02.2024, 09:53.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от 1984- Разгледай мнение

                          The project utilizes thermal energy from wastewater in the adjacent Ebswien purification plant. The electricity for the operation of the new facility is obtained from the nearby Freudenau hydroelectric plant on the Danube
                          Използва топлината от пречистени отпадни води, лятото охлажда.

                          https://www.huber.de/huber-report/ab...astewater.html

                          Underground sewer networks are a hidden source of energy. Domestic wastewater maintains a temperature between 50 and 68 °F (10 and 20 °C), even in the winter. This stable temperature range makes wastewater an excellent energy source for operating a heat pump. With its low temperature during the summer, wastewater is also a heat sink, and can be used for cooling buildings.
                          Удебеленото е следващото изречение, което не си цитирал, но аз включих.

                          "Utilizes" в предното означава, според мен, "дава възможност да се използва".
                          ​​​​​​
                          Last edited by Turbolan; 31.01.2024, 20:57.

                          Коментар


                          • 1984- няма да падне потреблението на бензин и дизел от това с повече от 5 %. Просто ще има и електромобили по улиците и ще са тези които въртят най много километри, при нас потреблението е много по рационално и електромобила ще се купи и ще се кара за максимален брой цикли на батерията му, а тя деградира и ако не се експлоатира въобще.
                            D.Y.F-091066

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от Turbolan Разгледай мнение

                              1. Не от пречиствателна, а от ВЕЦ.
                              Но е написано така, че съзнателно подвежда некритичния четящ: самото съоръжение работи с ток от ВЕЦ, за да оползотворява отпадъчната топлина на електроцентралата.
                              Поне така го разбрах аз.
                              The project utilizes thermal energy from wastewater in the adjacent Ebswien purification plant
                              Използва топлината от пречистени отпадни води, лятото охлажда.

                              https://www.huber.de/huber-report/ab...astewater.html

                              Underground sewer networks are a hidden source of energy. Domestic wastewater maintains a temperature between 50 and 68 °F (10 and 20 °C), even in the winter. This stable temperature range makes wastewater an excellent energy source for operating a heat pump. With its low temperature during the summer, wastewater is also a heat sink, and can be used for cooling buildings.

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от supertrader Разгледай мнение
                                Кой ще купи електромобил у нас и да не му върти километри, първо ще има таксита - най евтино гориво, ако зареждат на 30 ст. киловата с 6 лв. минават 100км. А те си въртят по 500 км. на смяна и само за месец въртят по 15 000 км. точно такива автомобили ще са електрически. После разни куриерски и тях ги пиши електрически, тези 15% ще са само такива и ще има 1 % от тях които навъртат 10 000 км. Затова тези 15% ще повишат драстично консумацията на ток. Обяснявам ти, светвам те, не те лъжа.
                                Добре е да погледнеш потреблението на дизел, бензин и газ. Има месечно потребление в НСИ.
                                2 млн. автомобила с ДВГ с пробега от 11 000км. ще имат годишно около 1.5 млрд. литра. Това е над 40 процента от всички потребени горива.

                                Коментар

                                Working...
                                X