IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

NOVAKA пита и се надява на отговор, ЗАЩО НЕЕЕ :)

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • 2 бири /!/ и лека нощ...

    Ал, това е най-практичната информация, на която съм попадал в тоя форум наскоро. 2 бири и от мен при първа възможност

    Коментар


    • това върши ли ти работа?

      Браво

      Коментар


      • 2 бири /!/ и лека нощ...

        Как да напишем добро писмо за кандидатстване

        ВЯРНО ИЛИ ГРЕШНО:

        Писмото за кандидатстване (мотивационно писмо) е "новата версия" на старата "Молба за кандидатстване".

        ГРЕШНО
        Изпращайки своята автобиография на потенциалните работодатели Вие несъмнено декларирате своя интерес към тях, следователно ще бъде безсмислено усилие да прилагате писмо, което да казва, че бихте желали те да имат предвид Вашата кандидатура.
        Смисълът на писмото за кандидатстване е далеч по-дълбок отколкото може да изглежда. Докато автобиографията е малко или много предвидима като форма и съдържание, се предполага, че писмото трябва да бъде Вашия "коз". То Ви дава възможност да се "продадете" по по-творчески, агресивен и убедителен начин.
        Стандартното писмо с точки на празното място, на което следва да се попълни името на компанията и наименованието на длъжността просто казва на потенциалния работодател, че той не е много по-различен от всички останали на пазара на труда. Това е почти като да кажете, "Наистина, за мен няма кой знае какво значение дали ще работя за Вас или някой друг. Аз просто си търся работа."
        Във Вашето писмо трябва да има някаква "примамка", т.е. трябва да споменете нещо, което да накара потенциалния работодател да Ви покани на интервю само защото твърдението Ви звучи предизвикателно и привлекателно, като "Ако някога сте си представяли, че може да наемете човек, който да увеличи Вашите продажби за 3 месеца с 20%, тогава сте попаднали на точния човек."

        Писмото за кандидатстване трябва да добави стойност към Вашата автобиография от гледна точка на съдържателност.

        ВЯРНО
        Няма смисъл да се повтаря едно и също нещо по два пъти, но под различна форма, като само се сменя изказа и формата.
        Проявете творчество и разширете информацията по отношение на Вашите постижения, амбиции и конкурентно предимство за длъжността.
        Постарайте се да представите допълнителна информация (такава, която не фигурира в автобиографията Ви), отнасяща се до Ваши контакти в съответния бизнес сектор, специфични проекти, в които сте участвали, познания за конкуренцията или самата компания и т.н.

        Писмото за кандидатстване трябва преди всичко да ласкае работодателя.

        ГРЕШНО
        Винаги е приятно когато някой Ви казва колко добри и уникални сте, но когато дойде момента да се вземе решение дали си струва той да бъде поканен на интервю или не, това не оказва кой знае какво влияние. Следователно, не забравяйте, че писмото не е възхваляваща ода.
        Разбира се, Вие трябва да изразите Вашия искрен интерес и уважение към имиджа и постиженията на компанията, но преди всичко трябва да й докажете, че бихте бил ценен актив за нея. Поради тази причина би следвало да се концентрирате върху това как ще допринесете за успеха й; не бъдете твърде общ, като също така не стигайте до крайности, като да обещавате невъзможното. Бъдете последователен и конкретен.

        Достатъчно е да прочетете само рекламата, за да сте в състояние да напишете писмото за кандидатстване.

        ГРЕШНО
        Необходимо е да сте запознат с далеч повече неща от текста на рекламата, така че да сте в състояние да заинтригувате потенциалния работодател.
        Трябва да сте информиран за това каква е историята на компанията, нейната основна насоченост и бизнес стратегия, общи нужди свързани с персонала, продуктите и услугите и характеристиките им, които се считат за ключа към успеха и т.н.
        За да създадете адекватен профил, който да свидетелства за това, че сте идеалният кандидат за длъжността е необходимо да имате достатъчно добра идея за общите критерии, спрямо които ще бъде оценявана Вашата кандидатура. За съжаление, само една малка част от тях се споменават в обявите. Вашата интуиция и познания за бизнеса би следвало да Ви помогнат да предположите какво друго може да се цени от работодателя. Ето защо е необходимо внимателно да проучите компанията; днес това е далеч по-лесно благодарение на достъпа до Интернет и широкия интерес на медиите към бизнес сферата.

        Трудно е да се изготви добро мотивационно писмо, когато се изпращат документи в компания, която не е в активно търсене на персонал.

        ГРЕШНО
        Когато изпращате документите си до компании, които не са обявили търсене на служители, не е възможно да сте сигурен, че ще е налице какъвто и да е интерес или нужда от човек като Вас. В този смисъл въобще не е ясно дали Вашите компетенции ще изглеждат привлекателни. Въпреки това, ако познавате бизнеса или посоката, в която компанията се развива, би следвало да сте в състояние да прецените дали компетенциите, които притежавате ще са предимство. Тогава в пълна сила ще са валидни гореспоменатите правила за писане на писма.
        Ако нямате ни най-малка идея за стратегията на компанията и нейната пазарна позиция не е ли по-добре да потърсите информация и да оцените по-внимателно, дали тя е интересно място за работа? Ако не е, може би трябва да преразгледате Вашите амбиции за професионално развитие и да търсите другаде.

        Писмото за кандидатстване следва да представя Вашите най-общи предпочитания и очаквания.

        ВЯРНО
        Когато се кандидатства за дадена длъжност съвсем естествено е и Вие като кандидат, да имате предпочитания и очаквания към работодателя. Те могат да бъдат ненатрапчиво поднесени под формата на предпочитана работа, например "Аз съм самомотивираща се личност, търсеща възможност за поемане на инициатива, предоставяне на доверие и възможност за относителна самостоятелност в работата". Това твърдение (освен че може да подкрепи изискване за инициативност, което е поставено в обявата за работа или е присъщо на дадената длъжност), също така, показва, че кандидатът би искал да бъде ценен, като професионалист и като такъв предявява изисквания от гледна точка на предоставени права и независимост в работата.
        От друга страна са налице чисто формални изисквания свързани със заплата, допълнителни придобивки и т.н., които принципно са обект на обсъждане на по-напреднал етап. Въпреки това обаче, ако Вие сте удовлетворен от работата си и основният Ви мотив за промяна е финансов, тогава можете да посочите минималното очаквано от Вас възнаграждение във Вашето писмо за кандидатстване. Тази практика не е особено популярна в България, но тя ще бъде възприета положително от онези специалисти, занимаващи се с подбор на персонал, които ценят откритостта и които при избора си са притиснати от времето и финансови ограничения. По принцип, този подход може да бъде възприет от професионалисти с доказан опит и знания, които имат нужната подплата на очакванията им и са считани за "топ" кандидати. Въпреки това, дори и те не бива да изпадат в особени детайли от гледна точка на очаквано възнаграждение.
        Когато кандидатствате вследствие на публикувана обява, Вие следва за посочите, че очаквате да бъдете информиран за резултатите от конкурса, независимо дали те ще са с положителен или отрицателен изход за Вас.
        Когато подавате документи в компания, в която няма активно набиране на персонал, можете да посочите, че ще се свържете с получателя на писмото, за да се информирате за настоящите и бъдещи нужди на компанията.


        Постарайте се да отгатнете колко вида писма може да се наложи да напишете, когато си търсите работа. Какво установихте? Ние изброихме поне 6 вида:
        Писмо за кандидатстване, изпратено вследствие на обява за работа.

        То може да се фокусира върху Вашите силни страни и идеалното пасване на Вашите компетентности на изискванията за длъжността. (Виж Писмо, описващо съответствието на характеристиките на кандидат на заложените критерии , Стандартно писмо за кандидатстване в следствие на обява за работа и Писмо с приложен въпросник за обратна връзка)
        Мотивационно писмо, обясняващо Вашите мотиви да изпратите документите си на компания, която не е в активно търсене на кадри.

        Писмото разкрива Вашите мотиви да пишете на съответния работодател, още повече, че писмото най-вероятно ще е абсолютно неочаквано от него. (Виж Стандартно писмо за кандидатстване)
        Писмо "Само-реклама": наподобява реклама на самия Вас.

        Не е много популярно за България и може дори да изглежда твърде "американско", въпреки че в малкото случаи, когато кандидати за работа са използвали този формат, те са стигнали минимум до първо интервю. (Виж Новаторско писмо за кандидатстване)
        Писмо, с което се обръщате за помощ и/или информация към Ваши приятели и познати.

        Този вид писмо не се практикува особено много в България, независимо от факта, че по един или друг начин търсещите работа се обръщат по формален или неформален начин към хора, които имат достъп до възможности за работа. Така че защо да не разширите и фокусирате Вашите усилия? (Виж Писмо за искане на информация от приятели и познати)
        Писмо, с което искате референции / препоръки от бивши работодатели, клиенти, преподаватели и т.н. (Виж Препоръки - Писмо за искане на препоръки)
        Писмо, с което благодарите за оказано внимание / отделено време (Виж Интервю - Благодарствено писмо)



        Писмо, описващо съответствието на характеристиките на кандидат на заложените критерии

        Мария Петрова
        Ул. Перелинк 23
        София 1000
        Тел: 33 33 33
        E-mail: petrova@post.com

        12 Октомври 2000

        Уважаема г-жо Пенчева,



        Това писмо е по повод на Вашата обява за Главен Счетоводител от 7 Октомври 2000 във в. “Капитал”. Бих искала да изразя своя интерес към длъжността и да кандидатствам за нея, тъй като смятам, че моята квалификация, опит и личностни качества отговарят на изискванията, посочени в обявата:

        Вашите изисквания / Моята квалификация:

        1. Поне 3 години опит в счетоводството, управлението на паричните потоци и финансовия анализ в производствено предприятие

        Притежавам повече от 7 години опит в счетоводството, 3 от които в приватизирано предприятие от тежката промишленост, където ръководя счетоводния процес и отговарям за изготвянето на счетоводните отчети, бюджета и управлението на паричните потоци. Участвала съм и в оценката на няколко големи инвестиционни проекта.


        2. Познаване на Международните Счетоводни Стандарти

        До този момент съм работила само в международни компании, в които редовно съм изготвяла отчети по Международните Счетоводни Стандарти. Предприятието, в което работя понастоящем, премина успешно няколко одита по Международните Счетоводни Стандарти.


        3. Управленски опит

        Като Главен Счетоводител аз ръководя екип от 7 счетоводители. Този аспект на работата ми помогна да науча как да разпределям задачите в зависимост от индивидуалните силни страни на счетоводителите, как да ги мотивирам да изпълняват качествено работата си и как да контролирам работата им. Удовлетворена съм, че въпреки множеството възможности за счетоводители, в моя отдел няма текучество.


        4. Компютърна грамотност, познаване на SAP или друга програма за управление и планиране на ресурсите

        Един от първите проекти, за които отговарях като Главен Счетоводител, беше внедряването на система (софтуер) за управление и планиране на ресурсите. Аз активно участвах в адаптирането на софтуера към особеностите на счетоводния процес и спецификата на работа в предприятието. В приложената автобиография съм посочила всички програми, с които работя и степента, в която ги познавам.


        5. Силна личност, способност за работа под напрежение и спазване на срокове

        Аз успях да внедря софтуера за управление и планиране на ресурсите месец предсрочно, преодолявайки съпротивата на някои членове на отдела.


        Вярвам, че ще разгледате моята кандидатура. Ще се радвам да обсъдим професионалния ми опит, квалификация и планове за развитие. Очаквам да се свържете с мен на телефон 33 33 33, в удобно за Вас време.

        С уважение,
        Мария Петрова



        Стандартно писмо за кандидатстване в следствие на обява за работа

        Лилия Стойчева
        Ул. “Люляк” 10,
        София 1000
        Тел: 444444
        E-mail:lstoicheva@mail.net



        12 Октомври 2000

        Уважаеми г-не / г-жо



        Чрез това писмо бих искала да кандидатствам по обявата за длъжността Консултант “Човешки Ресурси” (Ref. 61/TX), публикувана в “24 Часа” и “Труд”.

        Вашата обява предизвика интереса ми, защото е в област, в която аз планирам да се развивам. Имам две години опит в консултирането в областта на човешките ресурси и подбора на персонал. През това време освен чисто професионалните познания и умения, аз придобих опит в работата с клиенти от различни области. Развих способности бързо да извличам информация, да съдействам на клиентите при дефинирането на техните нужди и общувам с различни хора.

        По време на работата ми до сега на мене са били предоставяни задания с увеличаващ се обем на отговорностите, посредством които аз имах възможността да усъвършенствам организационните си, управленски и комуникативни способности. Професионалният ми опит и лични качества ми дават основание да смятам, че бих могла да отговоря на високите стандарти за качество, изисквани от Вашата организация.

        Това, което ме привлича в консултирането в областта на човешките ресурси е разнообразието от проекти, предизвикателството да предложиш иновативно решение и динамиката на работа, която изисква непрекъснато придобиване и прилагане на знание. Бидейки в началото на професионалната си кариера, аз искам да се запозная с нови начини на работа и да работя в екипи, в които бих могла да разширя познанията си. Търся възможност да работя за организация, в която има високи стандарти на работа и истински професионализъм. В случай, че ми бъде предоставена възможност да се присъединя към Вашия екип от професионалисти, моите умения, знания и искрено желание за работа ще допринесат за представянето на Вашата компания.

        Ще Ви бъда благодарен, ако разгледате моята кандидатура и ще се радвам на възможността да обсъдим опита ми и плановете ми за развитие.

        С уважение,
        Лилия Стойчева



        Приложение: Автобиография



        Писмо с приложен въпросник за обратна връзка

        Вилолета Марчева
        Ул. Незабравка 31
        София 1111
        Тел.: (+359 2) 585858
        E-mail: vmarcheva@mail.com

        12 октомври 2000 г.

        Тодор Николов
        Маркетинг мениджър
        WXY


        Уважаеми г-н Николов,

        Аз съм студент по "Бизнес администрация" в Софийския университет. Проявявам жив интерес към маркетинга и бих искала да кандидатствам за стажант в Маркетинговия отдел на WXY.

        По време на обучението си съм участвал в три маркетингови проекта за промоция на бързо-оборотни потребителски стоки. Тези проекти ми позволиха да придобия задълбочени впечатления от практическото приложение на маркетинга и да открия предизвикателството в подобна дейност.

        Маркетинга провокира в мен искрен интерес, защото ми предостави възможност за приложа творчески и нестандартен подход към разрешаването на проблеми.

        Ентусиазиран съм да се развивам в професионално отношение. Имам желание да се занимавам с прилагането на нови подходи и ще оценя възможността за проява на иновативност и про-активен стил на работа.

        Стремежът ми да работа и да се представям в съответствие с високи стандарти за постижение ме кара да вярвам, че ще съм в състояние да удовлетворя Вашите изисквания. Мотивира ме идеята да допринеса за успеха на Вашата компания чрез свежи идеи, инициативност и упорита работа.

        Ще оценя ако разгледате моята кандидатура. Ще се радвам да се срещна с Вас и обсъдя моите планове за професионално развитие и квалификацията ми. Моля, да се свържете с мен на телефон 585858 или да ми изпратите обратно по пощата приложения плик с формуляр.

        С уважение,


        Виолета Марчева



        От:
        Г-н Тодор Николов
        WXY

        Уважаема г-жо Марчева,

        Бих искал да се срещнем. Моля, обадете ми се на телефон за уточняване на време и място на срещата ни.

        Бих искал да обсъдим някои въпроси с Вас, така че моля, да се свържете с мен на телефон

        В момента не се занимавам с подбора на персонал. Може да се свържете с:

        Име:
        Длъжност:
        Телефон:

        В момента нямаме нужда от нов персонал. Моля, свържете се с мен след (дата)

        В момента нямаме нужда от нов персонал. Може да се свържете със следната компания:

        Име:
        Длъжност:
        Компания :
        Компания:
        Адрес:
        Телефон:


        Коментари:








        Стандартно писмо за кандидатстване

        Димитър Петров
        Младост 4, бл. 444,
        София 1111
        Тел: +359 2 767676
        E-mail: dpetrov@mail.net


        12 Октомври, 2000


        Уважаеми г-не / г-жо,



        С настоящето писмо бих искал да изразя моя интерес към работа във Вашата компания. Аз съм специалист в областта на продажбите с повече от 5 години опит в директните продажби и управлението на продажбите на бързооборотни стоки. Бих искал да разгледате моята кандидатура за управленска длъжност в тази област.

        Както е посочено в приложената ми автобиография, по време на работата ми досега аз съм участвал в целия търговски процес, като се започне от директните продажби и привличането на нови клиенти, през управлението на малък регионален търговски екип до създаване и развитие на национални дистрибуторски мрежи. Професионалните ми квалификации и разнообразен опит ми дават основание да вярвам, че бих могъл да допринеса за постигането на целите на Вашата компания.

        В допълнение, посредством опита си в директни продажби аз се научих как да идентифицирам потенциални клиенти и да установявам контакти с различни хора. Аз осъзнах важността на добрите лични отношения с клиентите за постигането на добри резултати в продажбите. По време на работата си в “АБВ” усъвършенствах уменията си за представяне на продуктите и водене на преговори. Този опит ме кара да смятам, че мога да отговоря на стриктните изисквания, които Вие имате към служителите си.

        Също така, придобих много добри организационни и управленски умения. Аз ръководя екип от 6 човека и имам обширен опит в разпределянето на задачи, следенето и контролирането на изпълнението им, както и в поддържането на добри приятелски отношения в екипа с цел подобряване на резултатите. Научих се как да мотивирам подчинените си за постигането на общи цели.

        Аз съм отворен човек, който търси нови предизвикателства. Вярвам, че опитът ми в продажбите и ръководенето на хора ще бъдат добро допълнение към Вашия екип и ще донесат положителни резултати.

        Ще се радвам да обсъдим моя професионален опит и бъдещи планове. Очаквам да говорим при първа Ваша възможност.


        С уважение,
        Димитър Петров.


        Приложение: автобиография



        Новаторско писмо за кандидатстване

        Млад, амбициозен и творчески настроен специалист, с богат опит в поддържането на връзки с клиенти в няколко рекламни агенции търси предизвикателна работа, която да предполага вдъхновяване на клиентите за нови вълнуващи кампании и невероятни успехи.



        Мениджър Връзки с Клиенти



        Идеалната организация:
        Организация с високи професионални постижения и амбициозни планове за развитие на бизнеса, в която творческата и предприемаческа атмосфера са задължително условие, а работата в екип се поощрява както от служителите, така и от ръководството.

        Идеалната работа:
        Тази, която дава свободата да работиш повече от 40 часа на седмица, която позволява да експериментираш и да носиш отговорността за последствията от успехите и поучителните възможности и която изисква висока доза творчество и иновационен подход.

        Моето предложение:
        Обширен професионален опит, подкрепен с доказано успешно представяне и изключителни постижения, както и отдаденост на високите професионални постижения и работата. Комуникативна личност, решена да намери правилния подход към всеки един човек.



        Не можете да изпуснете възможността да прибавите към своя екип:

        Иван Николов:
        Надежда 3, бл. 345, вх. A, ап. 1
        София 1230
        Тел: (+359 2) 363636
        E-mail: thecreative@advertis.ing
        На разположение за интервю при първа Ваша възможност.



        Писмо за искане на информация от приятели и познати

        Николай Николов
        Люлин 7, бл. 755, вх. A, ап. 1
        София 1333
        Тел: 22 22 22
        E-mail: n_nikolov@niks.com

        12 Октомври 2000

        Георги Петров

        “АБВ Банка”



        Скъпи Георги,



        Познаваме се още от студенти във факултета по икономика и стопанско управление на Софийския Университет. Както знаеш, аз започнах работа в областта на недвижимите имоти. През последните няколко години управлявам успешна агенция за недвижими имоти, която участва в няколко големи инвестиционни проекта. Работата ми до сега беше изключително предизвикателна и интелектуално стимулираща за мене, но усещам, че вече е дошло времето, в което бих искал да концентрирам опита, знанията и енергията си за развитието на проекти от голям мащаб.

        В допълнение към опита от частния ми бизнес, предишната ми работа в “Билдинг Интернешънъл” ми предостави възможност да се занимавам с различни проблеми и казуси от областта на недвижимите имоти. Аз притежавам задълбочено познаване на пазара на недвижими имоти в България и съседните страни. През тези години доразвивах познанията си в тази област посредством няколко курса, организирани от водещи световни компании от бизнеса с недвижими имоти. Освен професионалния опит и знания, аз притежавам и солиден управленски опит, придобит в управлението на големи инвестиционни проекти и чрез ръководенето на моята агенция.

        Бих искал да поема работа, която ще ми позволи да използвам моя професионален опит и управленски умения. Търся новите предизвикателства и възможности, които едни по-големи като мащаб отговорности биха ми предоставили. Бих искал да ръководя дейността в областта на недвижимите имоти на солидна банка или строителна компания, в която съществува силна мотивация за постижения.

        Приложил съм моята автобиография. Моля те да предоставиш копия от нея на твои партньори или познати, които смяташ, че биха имали интерес.

        Смятам да ти се обадя през следващите две седмици, за да видя дали си получил писмото ми и да разбера, ако имаш идеи за хора, към които бих могъл да се обърна или пък за конкретни длъжности, за които бих могъл да кандидатствам. Оценявам времето, което отделяш за мене и ти благодаря. Ще се радвам да се видим и поговорим.

        Коментар


        • това върши ли ти работа?

          отлично казано AL

          Коментар


          • това върши ли ти работа?

            Не се трогвай толкова лесно, защото може да сме конкуренти и защо веднага повярва, че не искам да те натопя с нещо, я бъди по-недоверчив! Доверието и чувствата не се котират, ама никак в гадния свят, в който живеем!

            И не забравяй, че всичко беше направено заради бирата, а не от добри чувства!


            ;-)))

            Коментар


            • това върши ли ти работа?

              Al., трогнат съм от отзивчивостта ти, друже

              Коментар


              • това върши ли ти работа?

                Защото сме в България и тук ДИСКРИМИНАЦИЯТА е повсеместно явление!

                Коментар


                • ... ПРЕПОРЪКИ и да почерпиш по бира!успехи!

                  Препоръки

                  Кой може да предостави препоръки?


                  Препоръките се изискват най-вече по време на подбор на кандидати за ръководни длъжности.
                  В западния свят предоставянето на препоръки е доста разпространена практика, със сравнително стандартизирана процедура, с изключение на САЩ. Доста често работодателите в Америка отказват да предоставят препоръки поради нарастващия брой на заведени съдебни искове от страна на бивши служители поради незадоволителни препоръки от страна на работодателите.
                  В България препоръките се предоставят в две форми – писмена и устна. Обикновено те имат малко или почти никакво влияние при вземането на крайното решение за назначаване. Това е валидно особено когато се кандидатства в българска компания.
                  Наблюдават се две крайности на пазара:
                  Обичайната практика предполага:
                  Много позитивни писмени препоръки, често подготвени от самите кандидати и описващи ги, като хора без каквито и да е недостатъци
                  Негативни, обикновено устно предоставяни препоръки (въпреки, че служителят може да е работил за компанията повече от 5 години)


                  Някои насоки за успех при искането и предоставянето на препоръки:
                  Най-подходящите препоръчители са:
                  Бивши работодатели – Мениджър “Човешки ресурси”, Генерален директор или пряк ръководител. Не се приемат добре препоръки от редови колеги.
                  Бивши или настоящи преподаватели – обикновено препоръките от преподаватели са подходящи за туко-що завършили или хора в началото на професионалното си развитие
                  Публични фигури – препоръки от добре известни публични фигури или Ваши познати - съветници, обучаващи, клиенти и т.н.
                  Най-добрата форма на препоръките е устната: директният контакт оказва по-голямо влияние
                  Някои технически препоръки:
                  Когато сте преминали стаж, учебен проект и т.н. винаги се опитвайте да получите препоръки при успешно приключване на заданието
                  В България работодателите се отнасят с по-голям респект към препоръките от чужденци
                  Препоръките следва да не са нито много дълги, нито много къси – до една страница.
                  Обикновено препоръките трябва да имат следната структура:
                  Въведение – от колко време и в качеството на какъв референта познава кандидата
                  Съдържание – обективен и задълбочен анализ на личността и свързаните с работата характеристики на кандидата; в препоръката следва да се посочат не само положителните характеристики, но и областни на развитие на кандидатите, така че препоръката да звучи достоверно
                  Заключение – включва препоръката на референта за наемането на кандидата
                  Понякога компаниите имат стандартизирани форми за предоставяне на препоръки, които се изпращат директно на референта



                  Писмо за искане на препоръки

                  Димитър Аварамов
                  Ул. "Правда"34
                  София 1212
                  Тел.: 0489 23 23 23
                  E-mail: avramovd@mail.net


                  12 Октомври 2000

                  Илиян Илиев
                  Изпълнителен Директор
                  "АБС Адвъртайзинг"

                  Уважаеми г-н Илиев



                  С настоящето писмо бих искал да помоля за Вашето съдействие при кандидатстването ми за работа в областта на бранд мениджмънта на козметични продукти.

                  В момента кандидатствам за длъжността Продуктов мениджър на голяма международна компания, производител на козметика. Бях поканен на два кръга от интервюта и като трети етап от конкурса бях помолен да представя препоръки от предишни работодатели.

                  За мене работата ми в "АБС Адвъртайзинг" е изключително ценен опит, заради професионалните знания и умения, които придобих, личното развитие и резултатите, които постигнах. Поради тези причини, ще се радвам, ако предоставите референция за моето представяне като Мениджър Връзки с Клиенти на "АБС Адвъртайзинг".

                  Ще Ви бъда благодарен за Вашето съдействие по този въпрос.


                  С уважение,



                  Димитър Аврамов

                  Коментар


                  • това върши ли ти работа?

                    Имам предвид при кандидатсване за работа в България.

                    Коментар


                    • това върши ли ти работа?

                      А някой може ли да ми каже защо е практика в България при кандидатстване в България да се изисква снимка от кандидата, а на автобиографията му да пише датата на раждане? Такива неща са немислими в САЩ и Европа.

                      Коментар


                      • Ако искаш автобиография...

                        Да напишем автобиография

                        Вярно или Грешно:

                        Автобиографията Ви разтваря закритите врати на потенциалните работодатели.
                        ВЯРНО
                        Първото впечатление на потенциалния работодател от Вас се създава от автобиографията Ви и едно нещо е сигурно – Вие не искате то да остане единственото. Добре оформената, обстойно представящата и въпреки това достоверно изглеждащата и реалистична автобиография може да насърчи компаниите да отделят няколко минути за разговор с Вас, с цел проучването на Вашия професионален опит и потенциал за развитие.


                        Изготвянето на автобиография е деликатна задача.
                        ВЯРНО
                        Ежедневно в компаниите пристигат стотици автобиографии – било то след публикуване на обява за работа или без определена причина. От друга страна занимаващите се с подбор на персонал обикновено имат ограничено време за преглеждането на документите и интервюиране на кандидати. Повечето от автобиографиите са доста стандартни, съдържат сходна информация (особено когато се описва една и съща длъжност) и често е изцяло въпрос на добро желание от страна на работодателя да Ви покани за среща. Доста е трудно човек да бъде оригинален и в същото време професионален; достатъчно детайлен при представянето си, без да е многословен; запомнящ се независимо от факта, че трудовия му опит до момента е доста обичаен. Въпреки това е възможно да създадете впечатлението, че сте отделили време и съставили автобиография, насочена към специфичната сфера и компания, от която се интересувате.


                        Идеалната автобиография е дълга точно една страница.
                        ГРЕШНО
                        Някога успявали ли сте да се възхитите от филм, само на база на това, което е написано на плаката за неговата реклама? По същия начин не може да очаквате, че потенциалните работодатели ще бъдат заинтригувани от един бегъл поглед върху нахвърляна кратка анотация за това, с което сте се занимавали. Един сериозен професионален път на развитие, подплатен със стабилна образователна и квалификационна подготовка не може да бъде обобщен в рамките на една страница, особено ако целта Ви е да създадете детайлна идея за Вашите възможности. Обема на автобиографията следва да бъде ограничение само от гледна точка на необходимостта да сте разумни в обстоятелствеността при представянето на това, с което сте се занимавали до момента.

                        От друга страна, ако сте в началото на Вашата кариера или току-що сте се дипломирали, не трябва да се опитвате да впечатлите потенциалните работодатели с обемна автобиография, наподобяваща академична справка.


                        Формата на автобиографията е по-важна от съдържанието й.
                        ГРЕШНО
                        Подобна постановка наподобява фразата “Бъди красива и мълчи”. Форматът дава представа за общите умения за презентация на кандидата и разбира се в този смисъл е абсолютно недопустимо автобиографията да е написана на ръка. В същото време, обаче, е не по-малко важно съдържанието адекватно да представя факти, дати и постижения.


                        ФОРМАТ НА АВТОБИОГРАФИЯТА

                        Вярно е, че форматът на автобиографията е това, което се запомня и поради това силно се препоръчва да се проявява творчество и да се избягват традиционните форми. Въпреки това са налице няколко типа данни, които следва да бъдат представени по един или друг начин.

                        Автобиографията следва да включва минимум четири основни категории информация:


                        Професионален опит
                        Образование и допълнителна квалификация
                        Допълнителни умения
                        Лични данни

                        (Виж Формати за автобиография)

                        Професионален опит:
                        Категорията трябва ясно да упоменава какъв е Вашият опит от гледна точка на служител на пълен или непълен работен ден, специалист на свободна практика или стажант.
                        Тази част от автобиографията може да бъде организирана в съответствие с един от следните принципи:
                        Функционален – подходящ за кандидати, чийто професионален път се характеризира със значителни промени, преминаване от една област в друга или които са променяли твърде често компаниите, в които са работили.
                        Вторият принцип – който е и по-често прилаганият – е изброяването на длъжностите и местоработи по реда на тяхното заемане - в хронологична или обратна на хронологичната последователност.
                        Изброяването на заеманите длъжности и съответните компании, обаче, не е достатъчно: За да сте в състояние да създадете представа за типа на заданията, които сте изпълнявали е необходимо накратко да опишете характера на Вашите задължения и отговорности към момента на изпълнението на съответната длъжност. В идеалния случай можете също така да опишете Вашия статус в йерархията, като определите длъжността на която сте бил подчинен, както и позициите, които сте ръководили.
                        Когато се описват отделните Ви местоработи е необходимо ясно да се определи кога сте започнали и приключили ангажимента си към съответната компания. Разбира се, никой не очаква да напишете точните дати, но е необходимо да упоменете месеца и годината: има съществена разлика между това дали сте работили някъде от декември 1998 година до януари 1999 или от януари 1998 до декември 1999.
                        Понякога, поради причини свързани със спазването на поверителност, може да се изкушите да не споменавате името на компаниите, за които сте работили / все още работите.
                        Винаги изглежда подозрително за потенциалния работодател, че се притеснявате да разкриете името на компанията: първата асоциация, която той би си направил е, че Вие се опитвате да скриете нещо, което може да Ви постави в неблагоприятна светлина – недоволен бивш работодател, слабо професионално представяне и т.н.
                        Също толкова неприятна за работодателя е мисълта, че Вие се съмнявате в неговия професионализъм и бизнес етика и се опасявате от “изтичане” на информация за Вашия професионален интерес.
                        Ако това е Вашето основно опасение би трябвало да го разрешите преди да подадете документи за кандидатстване за работа. Опитайте се да съберете информация и да прецените надеждността на компанията. Ако кандидатствате в резултат на анонимна обява би трябвало да претеглите риска от това да бъдете “издадени” спрямо желанието Ви да заемете обявената вакантна длъжност. По принцип се предполага, че работодателите се стремят към привличането на най-добрите кандидати и поради това би следвало да спазват поверителност по отношение на Вашия професионален интерес.


                        Образование и допълнителна квалификация:
                        Във връзка с Вашето образование, това което е от най-голямо значение е най-високата квалификационна степен, която сте придобили.
                        Ясно следва да упоменете университета, от който сте се дипломирали, Вашата специалност и получената образователна степен.
                        От значение е да посочите кога сте започнали и приключили образованието си.
                        Ако все още учите би трябвало да посочите очаквания срок на Вашето дипломиране, както и информация за това дали сте редовен или задочен студент.
                        Ако средното Ви образование е специализирано (например езикова гимназия, математическа, природонаучна гимназия, техникум и т.н.) ще е ценно това да се упомене в автобиографията Ви.
                        Всякакви допълнителни курсове на обучение, професионални семинари, придобити сертификати, свидетелстващи за получени знания и развити умения, ще са предимство и следва да бъдат направени достояние на потенциалния работодател.


                        Допълнителни умения и знания:
                        Поради взискателната и предизвикателна бизнес среда от кандидатите се очаква да владеят чужди езици, да са в състояние да използват компютърен софтуер, да демонстрират добри умения за комуникация, да притежават организационни способности, умение да управляват хора, аналитичен подход към разрешаването на проблеми и взимането на решения.
                        Опитът и познанията, които свидетелстват за наличието на подобни умения са високо ценени и следователно следва да бъдат представени в автобиографията.


                        Лични данни:
                        Понастоящем се водят доста спорове за степента, в която личните данни следва да са обект на автобиографията.
                        Едно нещо е сигурно: в автобиографията Ви следва да упоменете поне името си и координати за връзка, в противен случай ще е въпрос на провидението потенциалните работодатели да се свържат с Вас в следствие на интереса Ви към дадена професионална възможност.
                        Много често координатите за връзка се ограничават единствено до пощенски адрес, който въпреки че е необходим, съвсем не е достатъчен.
                        Притиснати от времето занимаващите се с подбор на персонал предпочитат да се свържат с Вас по телефона и ако по някаква причина Вие не сте посочили такъв рискувате да не бъдете потърсен въобще.
                        Когато не разполагате със собствен телефон можете да посочите телефон на Ваш роднина, приятел, човек, с когото бихте могли лесно да установите контакт и на когото се доверявате. В този случай, също така, е необходимо да посочите, че на съответния телефон може да бъде оставено съобщение. В противен случай потенциалният работодател може да откаже да разкрие причината, поради която Ви търси във връзка със съображения за поверителност.
                        Когато посочвате телефони за контакт изберете и такъв, на който можете да бъдете намерен и през работно време. Изцяло е въпрос на добра воля от страна на отговарящия за подбора на персонал да направи допълнително усилие и да Ви потърси по телефона в извън работно време.
                        Не пренебрегвайте, също така, съвременните средства за комуникация и по специално Интернет. Направете си електронна поща. Можете дори да използвате свободните възможности за електронна поща към някои от най-популярните Интернет страници.
                        Във връзка с въпросите, свързани със семейното Ви положение и възрастта Ви е спорно до каква степен те трябва да са предмет на описание в автобиографията.
                        Традиционният американски подход, който все повече навлиза и в Европа, предполага, че е налице дискриминация, когато при избора си работодателите се ръководят от възрастта и личните ангажименти на кандидатите.
                        Тези характеристики не би следвало да влияят на иначе идеалното Ви съответствие на изискванията за длъжността. Въпреки това, обаче, повечето работодатели са си изградили стереотип, според който определени личностни данни могат да влияят на ефективността на кандидата при работа.
                        Понякога е налице определена логика в подобни изисквания: някои длъжности изискват интензивни физически усилия, които не са постижими за по-възрастните кандидати; имиджа на други длъжности предполага, че те трябва да бъдат заемани от младежи; определени позиции изискват активно пътуване от порядъка на отсъствие от дома за четири дни в седмицата и поради това е малко вероятно жени с малки деца да приемат подобна работа. Вярно е, че до голяма степен е въпрос на лична самооценка, дали кандидатът може да посрещне подобни изисквания, но в процеса на подбор другата страна претендира да направи крайния избор.


                        Постижения:
                        Тази категория е изборна. Автобиографията на кандидат с над 2 години професионален опит, обаче, се очаква да представи фактологически доказателства, подкрепящи твърденията му за професионална компетентност.
                        Тези факти могат да се отнасят до реализиран обем на продажбите, разширен пазарен дял, стойност на спестени финансови ресурси, брой на успешно назначени хора, видове успешно стартирани проекти, създаването на нови продукти и услуги, приложени в практиката предложения за оптимизиране на работни процеси, реализирани производствени и технически методи и т.н.
                        За току-що дипломиралите се постиженията могат да се изразяват в успешно преминати проекти, постигнат бал на държавните изпити, други награди.
                        Когато се отнасяте към определен факт, като към постижение бъдете уверени, че той изглежда достатъчно значим спрямо длъжността, за която кандидатствате и че ще бъде възприет и от потенциалния работодател за такъв. В противен случай това, което цитирате като постижение, може да бъде интерпретирано, като свидетелство за това, че си поставяте сравнително скромни цели.

                        Препоръки

                        Счита се, че предоставянето на имена на референти във вашата автобиография е добър знак. Няма смисъл, обаче само да посочите, че можете да предоставите препоръки при поискване – по подразбиране това би следвало да е така.

                        Работодателите ще очакват, че ще посочите някой, който ще “гласува” за Вашата кандидатура. В идеалния случай в автобиографията си Вие трябва да сте в състояние да посочите имената на бивши работодатели, Ваши колеги с установена репутация в бизнес обществото, партньори, клиенти, преподаватели, които да са в състояние да дадат повече информация за Вашата кандидатура. Към всяко име Вие би следвало да можете да посочите и телефон за връзка. Преди, обаче да цитирате координатите за установяване на контакт трябва да се уверите, че ще получите възможно най-добрите референции. (Виж Препоръки)




                        Формати за автобиография



                        Автобиография
                        Име



                        Трудов стаж:


                        От месец/ година - до момента
                        (Последна месторабота)

                        Име на компанията, Длъжност
                        Кратко описание на задълженията и отговорностите на заеманата длъжност.



                        От месец/ година - до месец/ год.
                        (Последна месторабота)

                        Име на компанията, Длъжност
                        Кратко описание на задълженията и отговорностите на заеманата длъжност.



                        От месец/ година - до месец/ год.
                        (Предишна месторабота)

                        Име на компанията, Длъжност
                        Кратко описание на задълженията и отговорностите на заеманата длъжност.



                        От месец/ година - до месец/ год.
                        (Първа месторабота)

                        Име на компанията, Длъжност
                        Кратко описание на задълженията и отговорностите на заеманата длъжност.



                        Образование:


                        От година - до година

                        Име на висшето учебно заведение
                        Специалност, Получена степен
                        Очаквана дата на дипломиране (за студенти)
                        Основни курсове (за студенти с малък/ никакъв опит)



                        От година - до година

                        Име на учебното заведение - средно образование
                        Специалност (посочва се само, ако училището предлага конкретна специализация)



                        Допълнителна квалификация:

                        Вид на курса за обучение, Учебно заведение/ Организация която предлага обучението, продължителност (времетраене на обучението), получени дипломи/ сертификати
                        Семинари, Учебно заведение/ Организация която организира семинара, продължителност (времетраене на семинара)



                        Допълнителни умения:
                        Владеене на чужди езици: език - ниво на говорим и писмен език
                        Компютърни умения: списък на използваните / познавани продукти
                        Шофьорска книжка: да/ не
                        Други: машинопис, дизайн на Интернет страници, творческа реклама, специфични финансови умения, мениджърски умения и др.




                        Лични данни:
                        Възраст
                        Адрес/ телефон/ e-mail за контакт





                        Автобиография
                        Име


                        Трудов стаж:

                        Бизнес област, Длъжност (най-високата такава), брой години на заемане на подобни длъжности


                        В кои компании
                        Придобити професионални умения, свързани с тази длъжност
                        Подчинени длъжности (ако има такива)
                        Значими постижения на тази длъжност


                        Бизнес област, Длъжност (по-нисша такава), брой години на заемане на подобни длъжности


                        В кои компании
                        Придобити професионални умения, свързани с тази длъжност
                        Подчинени длъжности (ако има такива)
                        Значими постижения на тази длъжност


                        Бизнес област, Длъжност (начална такава), брой години на заемане на подобни длъжности


                        В кои компании
                        Придобити професионални умения, свързани с тази длъжност
                        Значими постижения на тази длъжност



                        Образование:


                        От година - до година

                        Име на висшето учебно заведение
                        Специалност, Получена степен

                        Очаквана дата на дипломиране (за студенти)

                        Основни курсове (за студенти с малък/ никакъв опит)



                        От година - до година

                        Име на учебното заведение - средно образование
                        Специалност (посочва се само ако училището предлага конкретна специализация)



                        Допълнителна квалификация:

                        Вид на курса за обучение, Учебно заведение/ Организация която предлага обучението, продължителност (времетраене на обучението), получени дипломи/ сертификати
                        Семинари, Учебно заведение/ Организация която организира семинара, продължителност (времетраене на семинара)



                        Допълнителни умения:
                        Владеене на чужди езици: език - ниво на говорим и писмен език
                        Компютърни умения: списък на използваните / познавани продукти
                        Шофьорска книжка: да/ не
                        Други: машинопис, дизайн на Интернет страници, творческа реклама, специфични финансови умения, мениджърски умения и др.




                        Лични данни:
                        Възраст
                        Адрес/ телефон/ e-mail за контакт




                        Примери за автобиография

                        Автобиография
                        Виктор Николов



                        Трудов стаж:


                        От септ. 1996 - до момента

                        Реал&Реал, Национален Мениджър Продажби
                        Отговоря за продажбите на пет хранителни и пет безалкохолни марки на национално ниво. Поддържа дистрибуционна мрежа и управлява екип от двадесет търговски представители. Изготвя и въвежда стратегии за продажби.



                        От март 1993 до септ. 1996

                        ABC Трейдинг, Регионален Мениджър Продажби
                        Управлява продажбите на дъвки за региона на Западна България. Развива дистрибуционната мрежа в региона. Въвежда две нови марки дъвки.



                        От ноември 1991 до Март 1993

                        ABC Трейдинг, Търговски представител
                        Отговаря за продажбите на дъвки в София. Установява контакти с клиенти, договаря условия и сключва сделки.



                        Образование:


                        От 1986 до 1990

                        Университет за национално и световно стопанство,
                        Специалност Маркетинг, Магистърска степен



                        От 1981 до 1986

                        Английска езикова гимназия, София



                        Допълнителни квалификация:

                        Обучение по продажби, ABC Трейдинг, Виена, Септември 1992
                        Продажби за напреднали, ABC Трейдинг, Виена, Март 1993
                        Управление на територията, ABC Трейдинг, Виена, Юни 1995
                        Управление на продажбите, Реал&Реал, Лондон, Февруари 1997
                        Управление на персонала, ИПД, Лондон, Юни 1998



                        Допълнителни умения:
                        Езикови умения: перфектен английски език, много добър френски
                        Компютърни умения: MS Office, VBA, Интернет
                        Шофьорска книжка: да
                        Други:умения за управление на персонала
                        Отслужил




                        Лични данни:
                        Възраст: 33 години
                        Телефони за контакт: (+359 2) 458569 (домашен); 088 343434



                        Автобиография
                        Мирослав Петров


                        Професионален опит:

                        Директор "Човешки ресурси" - 5 години; Мениджър "Обучение" - 2 години; Асистент "Човешки ресурси" - 3 години


                        "Джемини транс", "Риал анд Риал", "Сандърс"
                        Професионална компетентност:

                        Планиране на човешките ресурси
                        Набиране и подбор на персонал
                        Атестация на персонала
                        Обучение на персонала
                        Политика на възнаграждаване и мотивиране на персонала
                        Синидкални отношения


                        Подчинени длъжности:

                        Мениджър "Обучение"
                        Мениджър "Подбор на персонал"
                        Мениджър "политика на заплащане и материално стимулиране"


                        Основни постижения на тези длъжности:
                        Разработва и прилага политики в областта на управлението на персонала
                        Създава и организира функционирането на център за оценка
                        Разработва система за атестация на персонала

                        Счетоводство, Счетоводител "ТРЗ", 1 година и 6 месеца


                        "Акаунтинг Консулт"
                        Професионална компетентност:

                        Изготвя ежемесечната платежна ведомост за няколко големи клиента, в това число обработва командировъчни, отчита платени отпуки и отпуски по майчинство


                        Образование:


                        От 1982 - до 1987

                        Университет по Национално и Световно Стопанство,
                        Специалност: Маркетинг, магистърска програма



                        От 1978 - до 1982

                        Английска езикова гимназия, София



                        Допълнителна квалификация:

                        Управление на човешките ресурси, "Джемини транс", Виена, септември 1999
                        Управление на хората, Институт по управление на персонала, Лондон, юни 1998



                        Допълнителни умения:
                        Езикови умения: Отлично владеене на английски, много добро владеене на немски език
                        Компютръни умения: MS Office, VBA, Интернет
                        Шофьирска книжка: да
                        Други:Познания по финансов мениджмънт
                        Отслужил




                        Лични данни:
                        Възраст: 37
                        Координати за контакт: (+359 2) 235669 (home); 088 565656

                        Коментар


                        • помисли малко...

                          НЕ, не, не. Става дума. затова че шефа е много зает и ми възложи задачата на мен, като естествено след това ще я прегледа, редактира (ако трябва) и подпише. Правя разлика м-у Мотивационно писмо и препоръка

                          Коментар


                          • това върши ли ти работа?

                            EUROPEAN
                            CURRICULUM VITAE
                            FORMAT





                            PERSONAL INFORMATION

                            Name [ SURNAME, other name(s) ]
                            Address [ House number, street name, postcode, city, country ]
                            Telephone
                            Fax
                            E-mail

                            Nationality

                            Date of birth [ Day, month, year ]


                            WORK EXPERIENCE

                            • Dates (from – to) [ Add separate entries for each relevant post occupied, starting with the most recent. ]
                            • Name and address of employer
                            • Type of business or sector
                            • Occupation or position held
                            • Main activities and responsibilities


                            EDUCATION AND TRAINING

                            • Dates (from – to) [ Add separate entries for each relevant course you have completed, starting with the most recent. ]
                            • Name and type of organization providing education and training
                            • Principal subjects/occupational
                            skills covered
                            • Title of qualification awarded
                            • Level in national classification
                            (if appropriate)


                            PERSONAL SKILLS
                            AND COMPETENCES
                            Acquired in the course of life and career but not necessarily covered by formal certificates and diplomas.

                            MOTHER TONGUE [ Specify mother tongue ]

                            OTHER LANGUAGES

                            [ Specify language ]
                            • Reading skills [ Indicate level: excellent, good, basic ]
                            • Writing skills [ Indicate level: excellent, good, basic ]
                            • Verbal skills
                            [ Indicate level: excellent, good, basic ]

                            SOCIAL SKILLS
                            AND COMPETENCES
                            Living and working with other people, in multicultural environments, in positions where communication is important and situations where teamwork is essential (for example culture and sports), etc. [ Describe these competences and indicate where they were acquired. ]

                            ORGANISATIONAL SKILLS
                            AND COMPETENCES
                            Coordination and administration of people, projects and budgets; at work, in voluntary work (for example culture and sports) and at home, etc. [ Describe these competences and indicate where they were acquired. ]

                            TECHNICAL SKILLS
                            AND COMPETENCES
                            With computers, specific kinds of equipment, machinery, etc. [ Describe these competences and indicate where they were acquired. ]

                            ARTISTIC SKILLS
                            AND COMPETENCES
                            Music, writing, design, etc. [ Describe these competences and indicate where they were acquired. ]

                            OTHER SKILLS
                            AND COMPETENCES
                            Competences not mentioned above. [ Describe these competences and indicate where they were acquired. ]

                            DRIVING LICENCE(S)

                            ADDITIONAL INFORMATION [ Include here any other information that may be relevant, for example contact persons, references, etc. ]


                            ANNEXES [ List any attached annexes. ]

                            Коментар


                            • помисли малко...

                              Какво значи според теб, че трябвало да си пишеш препоръки /сам?/..., да не би да става дума за мотивация за кандидатстване за раб. място?

                              Коментар


                              • NOVAKA пита и се надява на отговор, ЗАЩО НЕЕЕ

                                Естествено, че е важно, Jak. Това е световна практика, която щем не щем е започнала да навлиза и при нас. Просто хората в България не са свикнали с тази иначе навсякъде толкова важна част от документите за кандидатстване за работа. Може и да е отегчително за някои, но съм сигурен, че за мнозина това и още ред други нечсноти са важни. За това предлагам ако някой има вупрос от такова естество да го зададе тук, който знае ще сподели знанията и опита си и так ще си помогнем взаимно.

                                Коментар

                                Working...
                                X