IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Инициатива за реформи!

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • А аз искам една съученичка да ми пусне... :-)

    Коментар


    • Би било добре данъка върху дивидентите да отпадне

      http://www.rusenews.eu/news,1,19356.htm

      Коментар


      • http://www.rusenews.eu/news,1,18221.htm

        Коментар


        • Джей, обърни внимание, че Бургас-Александруполис отсъства от обновения списък...

          Нетуеър, прав си. Мисля, че от миналат година вече сме на "програмно бюджетиране". Друг е въпросът доколко е "програмно".

          Колкото до БАН - въобще не твърдя, че трябва да се приватизира като едно и от един субект...

          Доста пунктове има в списъка и се извинявам, ако нещо не е съвсем ъпдейтнато.

          Благодаря за коментарите...

          Коментар


          • Re: Инициатива за реформи!

            Първоначално изпратено от Valentinski
            нефтопровод Бургас – Александруполис
            ??? За какво ни е на нас? За руснаците ми е ясно, но ние?
            Само земята която ще заема, струва в пъти повече от "печалбата". Отделно е екологичния риск, който може да съсипе бизнес за милиарди!
            http://investments.dir.bg Глупавият проумява само онова, което вече е станало! - Омир

            Коментар


            • Първоначално изпратено от Valentinski
              Първоначално изпратено от finansa
              Valentinski на изборите ще гласувам за теб!!!
              Мани майтапа, но може и да имаш тази възможност до някой ден

              Въпросът е да оказваме натиск за реформи върху политическата класа. А най-добрата възможност за това е да се внедрим в същата тази класа, за да можем да работим по-непосредствено за реализиране на идеите си.
              Valentinski, сърбал съм я тая попара. В началото на 90-те се бях набъркал яко в политиката, млад и ентусиазиран от идеята за промяна. Повече от година бях член на НКС на СДС, докато ме отлюспиха 39-аците. После продължих в отлюспената си партия и бях кандидат-депутат на изборите през есента на 1991. Не успяхме да минем бариерата. Продължих, убеден че съм на правата страна, въпреки че чувството на отвращение от работатата ми се увеличаваше. Най-накрая, след поредния к.рвенски номер, който ни извъртя председателят на партията се отвратих окончателно и си подадох оставката със скандал. Заклех се никога вече да не се занимавам с политика. Явно не съм достатъчно "гъвкав" за тая работа. Ако бях някой любител на славата, щях да напиша мемоари.... Бедна ти е фантазията какви неща знам за някои "велики" политици.

              Така че идеята "да влезем и отвътре да поправим системата" е дълбоко погрешна. Системата ще те сдъвче и или ще те направи такъв като другите или (ако си особено честен и упорит) ще те изплюе обратно навън със съсипани нерви. Единственият начин е ние (всеки професионалист в своята област) да упражняваме граждански натиск върху политическата класа и да си намерим подходящи (умерено тъпи и умерено корумпирани) политици, които да убедим да прокарат идеите ни.

              А сега малко коментари по инициативата за реформи:

              В раздел "Приватизация" да се включи АЕЦ "Козлодуй". Това ще доведе до три положителни неща:
              - ще се подобри рентабилността (държавата е лош стопанин"
              - ако се продаде на силен западен или американски оператор, той ще се пребори с ЕК за повоторно пускане поне на 3 и 4 блок
              - с получените от продажбата пари ще може да се инвестира в новата АЕЦ "Белене", вместо сега да стърсим пари оттук оттам и накрая пак да кацнем на руския х.й....

              По т. 36. Няма "Българска Агенция на Науките". Има "Българска Академия на Науките" и не можеш да я приватизираш, защото не е държавна. БАН е с много особен статут и не е проста реформата там. Но съм съгласен, че и науката трябва да бъде поставена в рамките на пазарните принципи, за да бъде ефективна. Има си начини за това, няма нужда да откриваме топлата вода.

              В раздел "други", т.1 - изпълнено е, вече сме преминали на “програмно бюджетиране” . Вервай ми, държавен служител съм....

              т.4, намаляване на ДДС - няма да има кой знае какъв смисъл. Много по-важно е да се намали още осигурителната тежест.

              Относно конституционната реформа - напълно те поддържам, но трябва да се добави и премахването на самата институция Велико Народно Събрание. Конституционната реформа трябва да се проведе по най-бързия начин в частта за премахване на ВНС и намаляване броя на депутатите до 120. Другите неща може да останат за по-късно и да се правят от ОНС. Всъщност ако ГЕРБ и десните си стиснат ръцете за това би трябвало да го декларират сега, преди изборите за ново ОНС. След което новото ОНС да гласува свикването на ВНС, да се разпусне веднага и да се проведат избори за ВНС. Това ВНС да гласува бързо промените и да се разпусне. Следват нови избори за 120 членен парламент. Малко е сложно, но няма друг начин, защото мнозинството в сегашното ОНС няма да приеме радушно идеята.
              He was born poor, died rich, and never hurt anyone along the way.

              Коментар


              • Първоначално изпратено от finansa
                Valentinski на изборите ще гласувам за теб!!!
                Мани майтапа, но може и да имаш тази възможност до някой ден

                Въпросът е да оказваме натиск за реформи върху политическата класа. А най-добрата възможност за това е да се внедрим в същата тази класа, за да можем да работим по-непосредствено за реализиране на идеите си.

                Коментар


                • Valentinski на изборите ще гласувам за теб!!!

                  Коментар


                  • Започнах да публикувам "Инициативата за реформи" през есента на 2005г. От тогава имаше доста коментари в различни уеб форуми... Тези дни реших малко да ъпдейтна списъка и отново да го предложа на вниманието ви. Не претендирам за авторство върху никоя от идеите, но намирам, че са добра икономическо-правна компилация. Извинявам се, ако имам пропуски или неточности. Списъкът е наистина доста обемен:

                    ИНИЦИАТИВА ЗА РЕФОРМИ!

                    А) Приватизация

                    1. Насърчителна Банка
                    2. Общинска Банка
                    3. ТЕРЕМ (8 военни завода)
                    4. Кинтекс
                    5. Тератон
                    6. ВМЗ Сопот
                    7. Арсенал
                    8. Български Морски Флот + листване на БФБ (компания, която в момента жестоко се източва като корабите й се дават под наем на цени пъти под международните за кораби с абсолютно същите характеристики)
                    9. Приватизация на всички общински дружества (Вярно е твърдението, че ежедневната и масова корупция е на общинско ниво!)
                    10. БДЖ (първоначално разделяне на две дружества – за пътнически и товарен транспорт, и последващата им приватизация – най-добре през БФБ)
                    11. Национална Компания Железопътна Инфраструктура
                    12. Държавно предприятие “Транспортно строителство и възстановяване”
                    13. ТКДЦ-тата (Русе, Бургас, Стара Загора)
                    14. Булгаргаз (+ листване на БФБ)
                    15. ТЕЦ “Марица Изток” 2
                    16. ТЕЦ “Бобовдол” (дано, сделката с гърците се реализира; 71 млн. Евро е добра цена. Още повече като се има предвид, че един от блоковете на Централата беше изключен през първите дни на 2008г.!)
                    17. Национална Електрическа Компания (голяма част от активите могат да се раздържавят през БФБ)
                    18. останалите неприватизирани топлофикации (в София, Пловдив, Варна, Шумен, Сливен и Перник)
                    19. останалите неприватизирани ВЕЦ (доста са на брой, а и кандидатите ще са много)
                    20. Остатъчните дялове (1/3) от електро-разпределителните дружества (най-добре през БФБ; може и на по-късен етап)
                    21. Остатъчен държавен дял от Кремиковци от 24% (най-добре през БФБ). Не мога да разбера защо на държавата и е нужен миноритарен дял в металургично предприятие
                    22. Остатъчен държавен дял от „Слънчев Бряг” АД от 75% (най-добре през БФБ)
                    23. Булгартабак Холдинг
                    24. Българска Фондова Борса
                    25. Централен Депозитар
                    26. Централен кредитен регистър към БНБ (може и на по-късен етап)
                    27. Централен регистър на особените залози (сега към Министерство на правосъдието)
                    28. Държавни и общински лечебни заведения
                    29. Всички почивни бази, собственост на публични институции (защо трябва да субсидираме евтини ваканции на публични служители?)
                    30. Български Пощи ЕАД
                    31. Българска Национална Телевизия, Българско Национално Радио, Българска Телеграфна Агенция (не мога да разбера защо е нужно да има държавна телеграфна агенция, след като най-големите и популярни агенции по света, като АП, Ройтерс и Блумбърг, са именно частни) и Военния Телевизионен Канал
                    32. Пловдивски Панаир (може и на по-късен етап)
                    33. НДК
                    34. НЦИОМ (не разбирам защо данъкоплатците трябва да издържат една държавна социологическа агенция при положение, че има десетки частни)
                    35. Агенция за Дипломатически Имоти в Страната (АДИС)
                    36. Българска Агенция на Науките (не знам каква точно наука “произвежда” в момента БАН, но трябва да бъде осъзнато, че и науката трябва да бъде поставена в рамките на пазарните принципи, за да бъде ефективна)
                    37. Приватизация на Спортния тотализатор
                    38. Продажба (най-добре през борсата) на държавните дялове от всички дружества с частни мажоритари. (Сега държавата е в тъпата ситуация да притежава по 1-2% от стотици дружества, част от които са листвани на БФБ. Тъй като не е в състояние да контролира въпросните предприятия, правителството би трябвало да се отърве от акциите и дяловете си в тях!)



                    Б) Концесии

                    1. Магистрала “Хемус”
                    2. Магистрала “Тракия”
                    3. Магистрала “Струма”
                    4. Магистрала “Черно Море”
                    5. Магистрала “Марица”
                    6. Летище Пловдив
                    7. Летище Русе
                    8. Летище Горна Оряховица
                    9. Летище Видин
                    10. Летище Търговище
                    11. Пристанища (морски и речни) – тук има известен напредък с концесиониране на няколко по-малки порта
                    12. Национална компания “Жерезопътна инфраструктура” (или приватизиране) на отделните инфраструктурни обекти
                    13. Язовири
                    14. Всичи ютилити компанни, в които правителството има дялове (включително ВиК дружествата)
                    15. Всички автогари в България
                    16. Всички ж.п. гари в България
                    17. Исторически комплекси “Плиска”, “Преслав”, “Мадара”, “Долина на тракийските царе”, “Старосел”, “Перперикон” и т.н.
                    18. Всички въглищни мини
                    19. Всички ловни стопанства


                    В) Строителство/Изграждане

                    1. Газопровод НАБУКО
                    2. Нефтопровод Бургас – Вльора
                    3. Изграждане на газопровод до Сърбия (отсечката Дупница – Цариброд)
                    4. Електропровод Червена Могила – Щип (до края на 2006г. трябва да е готов)
                    5. Мост Видин – Калафат
                    6. Мост Оряхово – Бекет
                    7. ГКПП Рудозем – Ксанти
                    8. ГКПП Кърджали – Гюмюрджина (добре е, че през 2005 година беше изграден поне КПП Гоце Делчев – Драма)



                    Г) Други

                    1. Преминаване от сегашната система на “историческо бюджетиране” към “програмно бюджетиране”
                    2. Лиценз за нова национална ефирна телевизия
                    3. Лиценз за четвърти GSM-оператор
                    4. Редуциране на ДДС-ставката до 16% (на две “стъпала” – през 2007г. – на 18%, през 2009г. – на 16%)
                    5. Премахване на данъка върху дивидентите
                    6. Ускорена амортизация на всички активи по ЗКПО
                    7. Приспадане на суми до 200 лв. месечно от облагане с данък общ доход при инвестиране в ценни книжа, листвани на регулиран капиталов пазар в България (идеята е да се насърчи развитието на капиталовия пазар в страната и инвестирането в ценни книжа да бъде популяризирано сред гражданите)
                    8. Свеждане на данъчните декларации до един лист (без да е необходимо многократно вписване на едни и същи данни!)
                    9. Въвеждане на минимален данък върху необработваната земеделска земя (стимул за комасацията! В този случай подкрепям въвеждането на една административна мярка)
                    10. Премахване на изискването за минимален капитал при учредяване на ООД и АД (безмислено е да има такова изискване при положение, че веднага след учредяването на дружество, този капитал би могъл да бъде изтеглен. Изискването за минимален капитал действа единствено като административна бариера пред създаването на фирми)
                    11. Окончателно погасяване на дълга към МВФ и групата на Световната Банка (400 млн. евро мога да бъдат заделени за тази цел още през настоящия месец)
                    12. Двукратно редуциране на минималните задължителни резерви, които търговските банки, държат в БНБ (от 12 на 6%)
                    13. Намаляване на изискването за капиталова адекватност на банките от 12% на 10%
                    14.
                    15. Признаване за разход на лихвите по жилищни кредити, ако са за покупка на основно жилище
                    16. Редуциране на пенсионно-осигурителна тежест (с поне още 10 пункта през 2008 г.)
                    17. Преминаване от разходно-покривна към капитало-натрупваща пенсионно-осигурителна система (с натрупване на средствата по индивидуални партиди на осигуряващите се); смятам, че преходът трябва да и постепенен като всяка година по 1-2 процентни пункта от първия стълб преминават към втория
                    18. Облекчена процедура за получаване на българско гражданство от лица с българска народност (за 6-месечен период и без никакви такси) – на този етап дори етническите българи чакат по около две години (в масовия случай)
                    19. Пак в този контекст – премахване на изискването за предоставяне на удостоверение за произход от кандидатите. Аз самият не мога да удостоверя с какъвто и да е документ, че съм „етнически” българин!!!
                    20. Създаване на частен фирмен регистър
                    21. Пълно въвеждане на частно изпълнително производство (в момента около Ѕ от съдебните изпълнители са все още държавни)
                    22. Регулация, ограничаваща кешовите разплащания над определена сума (напр. 5000 лв.) – преди имаше подобна разпоредба в Наредба №3 на БНБ, но я отмениха. Това е един от малкото случай, в които аз лично подкрепям въвеждане на нова регулация. Мисля, че една такава промяна би могла да ускори изсветляването на икономиката
                    23. Минимум трикратно увеличение на средствата, отделяни от държавата за експортно застраховане (за 2006г. са 15 млн. лв.)
                    24. Интензивно развитие на концепцията за “електронно правителство” (предлагане на повече “дистанционни” услуги и публикуване на всички възможни формуляри в уеб-сайтовете на отделните институции; всяка институция да публикува подробна информация в уеб-сайта си относно броя на служителите си, сградния си фонд, автомобили и други ДМА, с които разполага)
                    25. Въвеждане на електронни обществени поръчки
                    26. Публикуване в уеб-сайтовете на общините на всички издадени разрешения за строителство
                    27. Публичност на всички регистри за държавна и общинска собственост
                    28. Продължаване либерализацията на енергийния пазар (вкл. лицензиране на нови компании за търговия с електричество)
                    29. Десетократно увеличаване на средствата в Националния Иновационен Фонд (50 милиона лева годишно пак ще са недостатъчно)
                    30. Създаване на научен тотализатор, по подобие на спортния
                    31. Премахване на всички тарифи с фиксирани цени на услуги, предлагани от членове на съсловни организации
                    32. Промяна на уредбата на наемните отношения в Закона за задълженията и договорите, даваща възможност за сключване на договори за наем за срок, надхвърлящ 10 години
                    33. Масирана рекламна кампания на България зад граница (нямам нищо против да бъдат давани средства от бюджета за излъчване на рекламни спотове на България по Euronews, CNN или други телевизии с многомилионна аудитория)
                    34. Въвеждане на правния институт на “конституционната жалба”
                    35. Създаване на Министерство за българите в чужбина (тук съм готов да подкрепя едно разширяване на държавната администрация)
                    36. Откриване на консулства поне в Щип (Македония), Призрен (Косово), Нови Сад (Войводина), Казан (Русия), Болград и Симферопол (Украйна) и Тараклия (Молдова) – по този начин би се улеснило кандидатстването за българско гражданство
                    37. Премахване монопола на НЗОК и приемане на нормативна основа за създаване на частни здравни каси
                    38. Премахване на 13-ата работна заплата за бюджетните служители
                    39. Въвеждане на двуинстанционно съдебно производство по граждански дела (цел – ускоряване движението на гражданския процес)
                    40. Въвеждане на задължителни срокове за отговор при искания за издаване на разрешителни и лицензи, както и възприемане на принципа на мълчаливото съгласие в чл. 58, ал. 1 от АПК
                    41. Създаване на специални търговски и трудови съдилища (административни вече бяха създадени)
                    42. Отмяна на задължението за писане на мотиви по а) съдебни актове, които не се обжалват и б) съдебни актове на втора инстанция, които потвърждават тези на първа (цел ускоряване на процеса) – един тривиален метод за намаляване на бумащината и оползотворяване времето на магистратите
                    43. Премахване на регулацията относно броя на нотариусите и спешно провеждане на конкурси за нови места (през Май 2008г. се очертава голям конкурс с възможност броя на нотариусите да се увеличи с 1/3)
                    44. Облекчаване на процедурата за регистрация на договорите за аренда
                    45. Съкращаване на 1/3 от учителите в рамките на 5 години (Така или иначе броят е твърде голям спрямо този на учениците, а и подобна реформа би изкарала на РЕАЛНИЯ пазар на труда поне около 120 хиляди нови участници!)
                    46. Ускорено завършване на кадастралната карта на България и въвеждане на т.нар. реална система в имотния регистър (вместо сегашната персонална система)
                    47. Дерегулация на режима за отваряне на аптеки! (Това именно би довело до конкуренция и от там намаляване цените на лекарствата, а не фиксираните от държавата цени!)
                    48. Нова конституционна реформа, предвиждаща сливане на позициите на министър на правосъдието и главен прокурор. (Тук няма да мине без Велико Народно Събрание!)
                    49. Намаляване броя на народните представители на половина (И тук е необходимо Велико Народно Събрание. И не мисля, че предложението е популистко.)
                    50. Въвеждане на нулев акциз върху биогоривата
                    51. Оттегляне на държавата и общините от трудовото посредничество чрез приватизация на бюрата по труда (защо публичната власт да е по-способна от частни структури в намиране на работа за гражданите?)
                    52. Въвеждане на ЗЕЛЕНИ КАРТИ с квотен принцип за работници от околните държави (включително Македония, Сърбия, Турция, Румъния, Украйна, Русия, Босна, Албания...)
                    53. Облекчаване на режима за наемане на чуждстранни работници в България (лично за мен демографските проблеми са най-голямото предизвикателство пред икономическото развитие на страната)
                    54. Данъчна отстъпка от 5% за лица, които си подават данъчните декларации по електронен път.


                    Списъкът далеч не претендира за изчерпателност, но е едно добро начало.


                    От списъка отпаднаха (т.е. бяха изпълнени):

                    1. строеж на ГКПП Гоце Делчев – Драма
                    2. либерализиране инвестиционния режим на задължителните и доброволните пенсионно-осигурителни дружества (по-голяма част от средствата им да могат да се инвестират в акции)
                    3. приватизация на БРП
                    4. приватизация на ТЕЦ “Варна”
                    5. ТЕЦ “Русе”
                    6. приватизация на „Балканкар Средец”
                    7. приватизацията на Бояна Филм,
                    8. концесията на летищата в Бургас и Варна (но все ми се струва, че всяко от тях трябваше да се концесионира от различно дружество, за да има конкуренция между двете летища)
                    9. отпадане на акциза върху чая
                    10. ограничаване на срока, в който трудоспособни лица могат да получават месечна социална помощ (на 18 месеца)
                    11. намаляване ставката на корпоративния данък на 10%
                    12. допълнително намаляване на социално-осигурителната тежест
                    13. България Еър
                    14. Реформиране на системата за гарантиране на депозити. В момента всяка банка внася по еднакъв % (0,5% от общия размер на влоговата си база) във Фонда за гарантиране на влоговете. Това е лошо за банките с по-добри показатели и по-ниско “рисково тегло” и добре за тарикатски и мутренски банки като изпадналата в несъстоятелност миналата година МБТР. Предложението ми е “добрите” банки (като критериите са 1. кредитен рейтинг от международна агенция за кредитен рейтиниг или 2. скоринг по CAMELS) да влагат по-малко в гаранционния фонд, тъй като сега са третирани еднакво спрямо “лошите” банки.
                    15. Приватизация на Топлофикация Пловдив, Топлофикация „Русе” и Топлофикация Варна
                    16. откриване на консулства в Ниш и Битоля
                    17. намаляване ставката на данъка върху дивидентите
                    18. Въвеждане на единна и силно редуцирана ставка от 10% за ДОД
                    19. Премахване на акциза върху кафето
                    20. Безплатен достъп до Държавен вестник в Интернет!




                    Частичен напредък има и с:


                    1. концесионирането на пристанища,
                    2. приватизация на някои ВЕЦ,
                    3. въвеждането на плоския данък от 10%,
                    4. концесията на магистрала „Тракия”,
                    5. изграждането на електропровод Червена Могила – Щип,
                    6. изграждането на ГКПП-та с Гърция,
                    7. въвеждане на електронни услуги от държавата,
                    8. намаляване на осигурителната тежест, както и с
                    9. изплащане на външен дълг към МВФ, СБ и Швейцерия
                    10. напредък с фискалната децентрализация.

                    Коментар


                    • 2006г. – 10 позитивни неща


                      1. Извървяхме последните стъпки до членството в ЕС.
                      2. 2006г. е деветата на перманентен икономически растеж за България, 6,1% по предварителни данни.
                      3. Ставката на корпоративния данък пада до 10%.
                      4. Социалните осигуровки (най-вероятно) ще бъдат намалени с още 3 процентни пункта от юли 2007г.
                      5. Ръстът на чуждестранните инвестиции бележи абсолютен рекорд, достигайки 4 104,5 млн. евро. Размерът на вътрешните инвестиции най-вероятно е неколкократно по-голям.
                      6. В някаква степен приватизацията се „отпуши”: ТЕЦ Варна, Пловдив Юрий Гагарин БТ, Бояна Филм, Топлофикация Пловдив, Топлофикация Варна, Балканкар Средец, столичното дружество „Пътища и съоръжения”, няколко ВЕЦ-а са положителни примери. На път са и България Еър, както и (да се надяваме) ТЕЦ Бобовдол и Топлофикация Русе.
                      7. Концесиониране на летищата във Варна и Бургас, както и на няколко малки порта.
                      8. Реалното стартиране на големи инвестиционни проекти на зелено, като ТЕЦ Марица Изток 1, предприятието на „Монтюпе” в Русе, каскадата от ВЕЦ-ове на Искър, вятърни паркове.
                      9. Рекордно ниската безработица за последното десетилетие.
                      10. Борсовите индекси и тази година продължават пътя си нагоре

                      Коментар


                      • За съжаление, статията по-долу е напълно реалистична... Реформите в България се случват много бавно.

                        За целия януари като че ли има само една голяма позитивна новина. Погасените външни публични задължения за последните месец-два стават около 490 млн. евро. Основно е погасен дълг към МВФ и май е крайно време да поемем постепенен курс към откъсване от Фонда...

                        Добавям още няколко идеи за реформи, част от коите циркулират в публичното пространство. Дано поне някоя от тях получи по-голяма гласност:

                        - Минимум трикратно увеличение на средствата, отделяни от държавата за експортно застраховане (предпочитам пари на данъкоплатците да отиват там, вмест във фонд "Тютюн" напр.)

                        - Публикуване в уеб-сайтовете на общините на всички издадени разрешения за строителство (идеята се лансирана активно от Института за Пазарна Икономика)

                        - Публичност на всички регистри за държавна и общинска собственост

                        - Премахване на всички тарифи с фиксирани цени на услуги, предлагани от членове на съсловни организации (фиксираните цени на адвокатските услуги напр. значително ограничават конкуренцията в сектора)

                        - Премахване на данъчните преференции за кооперациите (в момента – 60% преотстъпване на корпоративния данък!). Чест прави на в. "Капитал", че дадоха гласност на случая.


                        Споделяйте още идеи за реформи!

                        Коментар


                        • Това е тъжната истина:



                          ПРЕХОДЪТ ПРИКЛЮЧИ, РЕФОРМИТЕ ПРЕДСТОЯТ
                          НАЦИЯТА УМИРА, АДМИНИСТРАЦИЯТА ВЕГЕТИРА, ДЪРЖАВАТА СЕ ДЕСТРУКТУРИРА



                          Преди година няколко умни глави обявиха, че преходът в България е приключил. Може и така да е. Само че - дори преходът да е приключил, жестоките реформи в нашето общество тепърва предстоят. Този извод се налага от констатациите в доклад до Световната банка, изготвен от експерти в държавната администрация, с който са запознати всички партии от управляващата коалиция - БСП, НДСВ и ДПС. Анализите са направени с цел да се определят областите, в които страната ни се надява да получи безвъзмездно финансиране от ЕС. Става въпрос за ефективното усвояване на 4.6 млрд. евро, които да помогнат за радикалното преструктуриране на образованието, на пазара на труда, на земеделието и екологията.

                          Парите обаче ще дойдат у нас само ако държавата предложи на Европейския съюз проекти, които да убедят чиновниците в Брюксел, че така ще бъдат модернизирани финансираните сектори. Еврокомисията няма да допусне свободното наливане на пари, тъй като това със сигурност ще направи системата ленива и неподатлива на реформи, защото ще създаде впечатление на работещите в нея, че европейските пари им се полагат по право.

                          Анализът на досегашното използване на парите от европейските фондове в други държави показва, че те допринасят за икономическия растеж, ако се инвестират в реални реформи, . Но в случай че се използват неразумно, тези ресурси могат да окажат краткосрочен положителен ефект върху икономиката, но в дългосрочен план могат да доведат до реално поскъпване на националната валута и до намаляване на конкурентоспособността, до зависимост от помощи и до пренебрегване на усилията, положени за подобряване на управлението.

                          Съществува и друга

                          опасност европейските пари да бъдат използвани неправилно

                          Влизането им в държавния бюджет временно ще увеличи приходната част на хазната и ще стане мотив за натиск за пълното й усвояване. Синдикатите и различните социални групи с ниски доходи постоянно ще настояват правителството да увеличава заплатите и пенсиите и то трудно може да представи убедителни аргументи, с които да им откаже. А изливането на пари за заплати и пенсии, без да има повишаване на производителността и конкурентоспособността в икономиката, води до повишено търсене на стоки и услуги. Но тъй като на пазара стоките и услугите - българско производство, са недостатъчни, резултатът е повишаване на вноса, влошаване на търговското салдо на страната и увеличаване на дефицита по текущата сметка на платежния баланс. В момента той и без това е един от най-високите в Европа - 14.2% от брутния вътрешен продукт на държавата в края на октомври 2005 г. И ако не бъде намален, неминуемо ще дестабилизира финансите на държавата. Тази опасност може да бъде избегната единствено ако управляващите създадат

                          стимули за частния сектор

                          Тук въобще не става дума за данъчни преференции за отделните сектори или за защитни мита и други подобни. Според експертите в Министерството на финансите, за да може фирмите у нас да обновяват производството и да създават продукция, която е конкурентна на международните пазари, е необходимо данъчното бреме върху тях да бъде намалено значително. Не става дума само за ставките в корпоративно-подоходния данък или в данъка върху добавената стойност. Основното бреме за работодателите са ставките за социално и пенсионно осигуряване, както и тежките изисквания в Кодекса на труда за заплащането за прослужени години и за извънредно работно време. Затова решението на управляващите да замразят съотношението между вноските на работодателите и служителите за социални осигуровки на 65 към 35% удря частния сектор. Това псевдосоциално решение може и да създаде временен положителен имидж на управляващите сред хората на наемния труд, защото временно ограничава нарастването на разходите им за осигуровки. Но крайният ефект от него е намаляване на конкурентоспособността на българските фирми и свиване на възможностите им за износ. Което отново води до вече спомената опасност от бързо увеличаване на дефицита по текущата сметка на платежния баланс. Въобще правителството на БСП, НДСВ и ДПС най-накрая трябва да приеме очебийния факт, че в бедна държава като България не може да се провежда силна социална политика и партията на Сергей Станишев ще бъде принудена да признае, че е излъгала своите избиратели.

                          Особено сериозен проблем за правителството е, че ако иска да стимулира развитието на икономиката и да поддържа за дълъг период от време ръст на БВП между 5 и 6% годишно, трябва да извърши

                          реформи в най-болезнените сектори

                          - здравеопазване, пенсионно осигуряване, образование и администрация. За финансирането на тези сфери в момента отиват повече от две трети от бюджетните средства. А самата държавна хазна гълта 40% от брутния вътрешен продукт на държавата за да осигури мизерните пенсии, заплати и нискокачествено образование. Експертите във финансовото министерство са изчислили, че за да може страната ни да постигне брутен вътрешен продукт на глава от населението, равен на 75% от средния за Европейския съюз, трябва в продължение на 20 години да има икономически ръст от 5.5% годишно. Проблемът, както посочват анализаторите от МФ, е, че подобен ръст много трудно може да се поддържа в продължение на толкова дълъг период от време. А когато хазната усвоява и преразпределя 40% от БВП, подобна мисия е почти невъзможна. В аналогично положение е била Ирландия през 1987 г., когато бюджетът й е преразпределял 53.2% от БВП, а през 2005 г. той вече поглъща и харчи 34,3% от БВП. Междувременно Ирландия е определяна като една от най-бързо развиващите се икономики в ЕС, а доходът на глава от населението надхвърля средния за общността.

                          Прилагането на Ирландския модел

                          в България обаче е доста сериозно предизвикателство, защото освен всичко друго в страната ни остават все по-малко работещи в частния сектор и хора, плащащи данъци. Според официалната статистика заетите в частния сектор, са 1.37 милиона. Те - чрез плащаните от тях данъци, осигуряват заплатите и издръжката на всички останали български граждани - деца, учащи, администрация, полиция, военни, лекари, учители, магистрати, пенсионери и безработни. Съотношението е едно към пет. Само заетите в публичния сектор са 740 хил. души, от които 475 хил. души работят в държавната администрация. И като се огледа човек какви услуги получава от държавата и с какво качество са те, започва да се пита защо въобще трябва да плаща данъци. Всеки втори българин е пропищял от бързината и качеството на административните услуги. Нивото на образованието е трагично. В болниците има опасност по-скоро да те вкарат в гроба, вместо да те излекуват, полицията вместо да преследва бандитите, събира рушвети, а ако решиш да си търсиш правата в съда... Боже опази, ако нямаш скътани пари. И всички тези структури, от една страна, искат все повече пари, а, от друга, яростно се противопоставят на всякакви опити за реформирането им. Така наречената политическа класа ожесточено словоблудства за необходимостта от промени, но когато дойде време за приемането им, започва да се ослушва. И прави това, преследвана от единствената мисъл да не падне рейтингът й, а назначените от нея чиновници да не загубят топлата държавна служба.

                          Що се отнася до намаляването на средствата, които поглъща бюджетът - става дума за тези 40% от БВП и облекчаването на данъчното бреме върху фирмите, те не могат да се постигнат без реформиране на бюджетните сектори и без намаляването на заетите в тях хора. През последния месец

                          център на общественото внимание станаха учителите

                          и тяхната стачка. И те са прави, че с месечна заплата от 200 лв. не може да се живее. Пък и наистина не е редно възнаграждението на учителя да е по-малко от цената на мобилните телефони на учениците му. Само че и в случая "монетата" има две страни.

                          Консолидираните държавни разходи в образованието постепенно нарастват като процент от БВП през последните няколко години. През 2004 г. те са 4.4% от БВП и доближават средния размер за страните в ЕС, където този показател е малко над 5% от БВП. Същевременно, докато средствата за образование растат, броят на децата в училищна възраст намалява. С други думи, разходите за издръжката на един ученик растат по две направления - през увеличаващия се БВП и през покачването на възнагражденията на учителите, докато броят на питомците им намалява.

                          За периода 2000-2010 г. броят на децата в България на възраст между пет и девет години, се очаква на намалее с 26.3%, на тези между 10 и 14 години - с 39.2%, а на младите хора между 15 и 24 години - с 35.6 процента. За страните от ЕС средният размер на намаляването на тези възрастови групи е съответно 7.9, 10.9 и 17.4 процента.

                          И още един факт - в основното образование на един учител у нас се падат средно 16-17 деца, в Чехия, Германия и Ирландия един учител обучава 18-19 деца, а във Великобритания - 20 деца. Горе-долу същите са разликите в броя на учениците в средното образование. В България на един преподавател се падат 12-13 гимназисти, в Чехия техният брой е 14-15, в Ирландия - 14, в Германия - между 14 и 16, а във Великобритания стига до 18 ученици. Най-драстични са разминаванията във висшето образование. У нас на един преподавател се падат средно по 11 студенти, в Германия и Ирландия по 15, в Чехия - 17, а във Великобритания - осемнайсет . Видно е, че в бедната ни държава един преподавател обучава по-малко деца и младежи, отколкото колегите му в много по-богати от България страни, което обяснява и по-малкото възнаграждение. И независимо че у нас бюджетните средства за образование постоянно нарастват - парите за заплати на учителите не достигат.

                          Въпреки увеличените разходи за един ученик в България

                          качеството на образованието

                          по никакъв начин не съответства на познанията, които ще са му нужни, а за да се "оправи" в реалния живот

                          Те са далеч под нивото в другите страни от Централна и Източна Европа при аналогични нива на разходите, твърдят правителствени експерти. Средните оценки по математика и природни науки в България са под тези в новоприсъединилите се към ЕС държави, констатира специалният доклад до Световната банка. Там изрично е подчертано, че сред европейските страни, участвали в програмата за международно оценяване на ученици България отбелязва най-сериозен спад в усвояването на математическите и природните науки през периода 1995 -2003 година. Около 40% от 15-годишните българи, участвали в теста, постигат резултати на такова ниво, което ще им създаде сериозни затруднения в четенето на различен тип литература като ефективен инструмент за повишаване на знанията и уменията в други области. Нещо повече, съществуват доказателства, че образователната система не развива и не обучава онези умения, които се търсят на пазара на труда, с което допринася за високата безработица на излизащите от нея. Това пък води до допълнителен товар за бюджета, тъй като той поема, макар и мизерната издръжка, за всеки, който остане на улицата. Парите за цялата тази верига от грешки бюджетът осигурява от данъците, респ. от данъкоплатците. Така се създава и зависимостта между високите бюджетни разходи, ниското качество на образованието, безработицата, а оттам и ограничените възможности за намаляване на данъчното бреме. А верижната реакция продължава в следната посока: високите данъци водят до ниска конкурентоспособност на българските дружества както на българския, така и на международния пазар; отрицателно търговско салдо става все по-голямо, а обемът на валутата, която изтича от страната, нараства. И след време резултатът от този процес ще е финансова дестабилизация на страната. По тази причина и българските, и международните експерти не се уморяват да повтарят в различни доклади, че някои обществени сфери у нас, в това число и образованието, се нуждаят от реформи. А реформите обикновено са свързани с намаляване на броя на заетите в една област и повишаване на качеството на тяхната работа. Едва когато това се случи, ще има възможност и за увеличаване на заплатите, без да се налага разходите, които бюджетът прави за определена обществена сфера, да растат.

                          (Б)
                          МНЕНИЕТО МИ НЕ Е ПРЕПОРЪКА ЗА ПОКУПКА ИЛИ ПРОДАЖБА НА ЦЕННИ КНИЖА

                          Коментар


                          • Все пак малко оптимизъм към края на годината...

                            България 2005г. – 10 позитивни неща


                            1. 2005-а е осмата година на перманентен икономически растеж (макар че резултатите от Q3, които бяха обявени преди часове, са по-скоро разочароващи)
                            2. Рекордно ниска безработица от средата на 90-те (макар да е спорно до каква степен програмите за заетост са смислени и ефективни)
                            3. Подписване на Договора за членство в Европейския Съюз и ратификацията му от 1/3 от държавите-членки.
                            4. Намаляване на осигурителната тежест с 6 пункта (стъпката е по-скоро незначителна, но все пак трябва да я окуражим)
                            5. Намаляване на публичния дълг (основно заради изкупуването на брейдитата през януари и юли)
                            6. Стартиране на трети GSM-оператор
                            7. Увеличаващ се брой на mergers & acquisitions като тези с Мобилтел, Банка Хеброс, Евробанк, Орбител и мажоритарни дялове от Кремиковци, Булстрад и Тракия Папир (показващи продължаващия интерес към инвестиране в български предприятия)
                            8. Отпадане на минималните прагове по застраховка “Гражданска отговорност”
                            9. Приватизация на остатъчния държавен дял от БТК
                            10. Приватизация на БРП

                            Коментар


                            • Няколко идеи

                              От форума предложиха още няколко идеи за реформи. Ето ги и тях:

                              1. приватизация на НДК;

                              2. свеждане на данъчните декларации до един лист (без да е необходимо многократно вписване на едни и същи данни!);

                              3. отмяна на задължението за писане на мотиви по а) съдебни актове, които не се обжалват и б) съдебни актове на втора инстанция, които потвърждават тези на първа (цел ускоряване на процеса) – един тривиален метод за намаляване на бумащината и оползотворяване времето на магистратите;

                              4. преминаване от сегашната система на “историческо бюджетиране” към “програмно бюджетиране”;

                              Благодаря за идеите! Натискът за реформиране на България трябва да продължи.

                              Коментар


                              • torbalane,Solow,-Mundell-Fleming,-Romer-Model izpolzvate li.Spored tqh dalgosro4en rastej se postiga edinstveno 4rez efikasno i kato broi na godini obrazovanie,tehnologi4en progres na funkziite po proizvodstvo i ne samo na tqh,research-fundament za "idei"i t.n

                                Коментар

                                Working...
                                X