РЕЗЮМЕ НА ДОКЛАДА
НА ВРЕМЕННАТА АНКЕТНА КОМИСИЯ
ЗА ПРОВЕРКА НА РАЗХОДИТЕ, НАЗНАЧЕНИЯТА И СДЕЛКИТЕ,
ИЗВЪРШЕНИ В ПОСЛЕДНАТА ЕДНА ГОДИНА ОТ МАНДАТА НА
ПРАВИТЕЛСТВОТО НА СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ
II.1.3. АНАЛИЗ НА ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ НА БЮДЖЕТА,
ИМУЩЕСТВОТО И ПРОЦЕДУРИТЕ ПО ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ
ПОРЪЧКИ ЗА ПЕРИОДА ОТ 01.01.2008 Г. ДО 30.06.2009 ОТ АГЕНЦИЯ „ПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА”
Извършените анализи и проверки на данни, включително и данните от
Одитния доклад на Сметната палата за дейността на Агенция „Пътна инфраструктура” показва, че честите структурни и персонални промени не са позволили да се създаде система за ефективен вътрешен контрол, която да минимизира рисковете в дейността на агенцията и да предотвратява нарушения на закона. В част от одитирания период се прилагат контролни дейности, но без необходимата ефективност. Липсва планиране на дейността, свързана с реконструкция, ремонт и поддържане на пътната мрежа. Няма утвърдени годишни програми и инвестиционни планове, както предвижда нормативната уредба.
Установен е дисбаланс между планирани и предоставени средства, което води до невъзможност да се финансират договорени дейности по оддръжката на инфраструктурата. Сключвани са договори без осигурено финансиране, поради което агенцията системно не се е разплащала с изпълнителите. По тази начин са създадени рискове, изправните контрагенти да претендират за неустойки по договорите.
Одитът установява още, че планирането на обществените поръчки не е съобразено с наличния финансов ресурс, поради което процедурите са били прекратявани впоследствие. Установено е, че контролът върху агенцията от страна на централната администрация е бил недостатъчно ефективен.
Общата оценка е, че контролните дейности не са функционирали или са били неефективни. Тенденцията е провеждане на процедури на договаряния без наличие на основания за това, както и на процедури за избор на изпълнител, проведени фиктивно, след като договорите вече са били възложени. Тази практика е в противоречие на закона и е създала условия за непрозрачно разходване на бюджетни средства. В голяма част от случаите е разглеждана само една оферта, при липса на реална конкуренция.
II.1.4. АНАЛИЗ НА ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ НА БЮДЖЕТА
И ИМУЩЕСТВОТО НА ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ” ЗА ПЕРИОДА ОТ
01.01.2008 Г. ДО 30.06.2009 Г.
Направеният анализ на финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие” за периода от 01.01.2008 г. до 30.06.2009 г., позволява да се направят следните изводи:
1. През анализирания период по Програма за развитие на селските райони /ПРСР/ са усвоени средно 8.71 на сто от бюджета за 2008 г. и 2009 г., а по ОПРСР -едва 0,20 на сто.
Ниският относителен дял на усвоените средства е резултат от неподходящи и непоследователни управленски решения ръководството на ДФЗ и УО на ПРСР – дирекция „Развитие на селските райони” в МЗХ при планиране и откриване на периоди за прием и неадекватната оценка на административния капацитет, които създават риск от намаляване на положителните ефекти от прилагането на програмата и увреждане на финансовите интереси на кандидатите.
Към 30.06.2009 г. по мярка 121 не са сключени договори по 872 проекта, което е 44 на сто от общия брой на постъпилите за анализирания период заявления. По мярка 112 не са сключени договори по 3 971 проекта, което е 76 на сто от общия брой на постъпилите за анализирания период заявления. За останалите мерки от ПРСР са постъпили 1 887 заявления, но договори не са сключвани.
2. Необезпечаването на процеса по разглеждане и оценяване на постъпилите проекти в нормативноопределените срокове, от страна на ръководството на ДФЗ с необходимия експертен ресурс, съответстващ на сложността и обема на работата е довело до свръхнатрупване на заявления и пренатовареност на администрацията.
Извършени са нарушения и са допуснати сериозни пропуски при разглеждането на постъпилите заявления и прикачени към тях документи, липсват ефективни вътрешни контролни механизми, допускани са пропуски при скючваните договори и последващия им контрол при изпълнението.
ИЗВОДИ
Гореизложеното дава основание да бъдат направени изводи за незаконосъобразни практики в управлението на дейностите и бюджетните средства, както и нецелесъобразно разходване на бюджета на ДФЗ. Вземаните решения, сключваните договори дават основания за съмнения за корупционни елементи и съмнителна целесъобразност в действията. Пропуските при спазването на закона в редица случай, незачитането на интересите на ведомството, съответно държавата, оставят съмнения за умишлено извършени престъпни деяния.
ІІ.1.6. УКРЕПВАНЕ БРЕГОВЕТЕ НА РЕКА АРДА В РАЙОНА НА ГР.
КЪРДЖАЛИ
Дейностите по укрепване бреговете на р. Арда в района на гр. Кърджали са важни от гледна точка на неговата хидротехническа защитна функция, да предпази урбанизираната територия на град Кърджали от високите води на река Арда, при аварийно изпускане на язовир „Кърджали”.
За корекция на река Арда в района на град Кърджали и за така нареченото „Водно огледало” от 1999 г. до 2009 г., общо са сключени договори за над 91 млн.лв., включително и за консервация на строежа.
До 2002 г. главен изпълнител на строителството е Консорциум „Хидровиатехстрой” ООД, а инвеститорския контрол и строителния надзор е осъществяван от „Пловдивинвест” АД. Договорът, сключен по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) между МРРБ и консорциума е прекратен поради съществени нарушения на условията му и невъзможност да бъде изпълнен по уговорения начин.
Към момента извършената проверка констатира редица нарушения – нарушения и пропуски в проектната документация, неизпълнение на законовите изисквания по ЗОП, финансиране на една и съща дейност многократно, неуредени вещни права върхуземята по даденото трасе от Община Кърджали и др.
Този случай е показателен за механизма за източване на държавни средства чрез възлагане на обществени поръчки и облагодетелстване на изпълнители, близки до партийните централи. Една и съща дейност е финансирана многократно, липсва анализ на икономическата целесъобразност на проекта и ефективността на разходите.
НА ВРЕМЕННАТА АНКЕТНА КОМИСИЯ
ЗА ПРОВЕРКА НА РАЗХОДИТЕ, НАЗНАЧЕНИЯТА И СДЕЛКИТЕ,
ИЗВЪРШЕНИ В ПОСЛЕДНАТА ЕДНА ГОДИНА ОТ МАНДАТА НА
ПРАВИТЕЛСТВОТО НА СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ
II.1.3. АНАЛИЗ НА ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ НА БЮДЖЕТА,
ИМУЩЕСТВОТО И ПРОЦЕДУРИТЕ ПО ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ
ПОРЪЧКИ ЗА ПЕРИОДА ОТ 01.01.2008 Г. ДО 30.06.2009 ОТ АГЕНЦИЯ „ПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА”
Извършените анализи и проверки на данни, включително и данните от
Одитния доклад на Сметната палата за дейността на Агенция „Пътна инфраструктура” показва, че честите структурни и персонални промени не са позволили да се създаде система за ефективен вътрешен контрол, която да минимизира рисковете в дейността на агенцията и да предотвратява нарушения на закона. В част от одитирания период се прилагат контролни дейности, но без необходимата ефективност. Липсва планиране на дейността, свързана с реконструкция, ремонт и поддържане на пътната мрежа. Няма утвърдени годишни програми и инвестиционни планове, както предвижда нормативната уредба.
Установен е дисбаланс между планирани и предоставени средства, което води до невъзможност да се финансират договорени дейности по оддръжката на инфраструктурата. Сключвани са договори без осигурено финансиране, поради което агенцията системно не се е разплащала с изпълнителите. По тази начин са създадени рискове, изправните контрагенти да претендират за неустойки по договорите.
Одитът установява още, че планирането на обществените поръчки не е съобразено с наличния финансов ресурс, поради което процедурите са били прекратявани впоследствие. Установено е, че контролът върху агенцията от страна на централната администрация е бил недостатъчно ефективен.
Общата оценка е, че контролните дейности не са функционирали или са били неефективни. Тенденцията е провеждане на процедури на договаряния без наличие на основания за това, както и на процедури за избор на изпълнител, проведени фиктивно, след като договорите вече са били възложени. Тази практика е в противоречие на закона и е създала условия за непрозрачно разходване на бюджетни средства. В голяма част от случаите е разглеждана само една оферта, при липса на реална конкуренция.
II.1.4. АНАЛИЗ НА ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ НА БЮДЖЕТА
И ИМУЩЕСТВОТО НА ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ” ЗА ПЕРИОДА ОТ
01.01.2008 Г. ДО 30.06.2009 Г.
Направеният анализ на финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие” за периода от 01.01.2008 г. до 30.06.2009 г., позволява да се направят следните изводи:
1. През анализирания период по Програма за развитие на селските райони /ПРСР/ са усвоени средно 8.71 на сто от бюджета за 2008 г. и 2009 г., а по ОПРСР -едва 0,20 на сто.
Ниският относителен дял на усвоените средства е резултат от неподходящи и непоследователни управленски решения ръководството на ДФЗ и УО на ПРСР – дирекция „Развитие на селските райони” в МЗХ при планиране и откриване на периоди за прием и неадекватната оценка на административния капацитет, които създават риск от намаляване на положителните ефекти от прилагането на програмата и увреждане на финансовите интереси на кандидатите.
Към 30.06.2009 г. по мярка 121 не са сключени договори по 872 проекта, което е 44 на сто от общия брой на постъпилите за анализирания период заявления. По мярка 112 не са сключени договори по 3 971 проекта, което е 76 на сто от общия брой на постъпилите за анализирания период заявления. За останалите мерки от ПРСР са постъпили 1 887 заявления, но договори не са сключвани.
2. Необезпечаването на процеса по разглеждане и оценяване на постъпилите проекти в нормативноопределените срокове, от страна на ръководството на ДФЗ с необходимия експертен ресурс, съответстващ на сложността и обема на работата е довело до свръхнатрупване на заявления и пренатовареност на администрацията.
Извършени са нарушения и са допуснати сериозни пропуски при разглеждането на постъпилите заявления и прикачени към тях документи, липсват ефективни вътрешни контролни механизми, допускани са пропуски при скючваните договори и последващия им контрол при изпълнението.
ИЗВОДИ
Гореизложеното дава основание да бъдат направени изводи за незаконосъобразни практики в управлението на дейностите и бюджетните средства, както и нецелесъобразно разходване на бюджета на ДФЗ. Вземаните решения, сключваните договори дават основания за съмнения за корупционни елементи и съмнителна целесъобразност в действията. Пропуските при спазването на закона в редица случай, незачитането на интересите на ведомството, съответно държавата, оставят съмнения за умишлено извършени престъпни деяния.
ІІ.1.6. УКРЕПВАНЕ БРЕГОВЕТЕ НА РЕКА АРДА В РАЙОНА НА ГР.
КЪРДЖАЛИ
Дейностите по укрепване бреговете на р. Арда в района на гр. Кърджали са важни от гледна точка на неговата хидротехническа защитна функция, да предпази урбанизираната територия на град Кърджали от високите води на река Арда, при аварийно изпускане на язовир „Кърджали”.
За корекция на река Арда в района на град Кърджали и за така нареченото „Водно огледало” от 1999 г. до 2009 г., общо са сключени договори за над 91 млн.лв., включително и за консервация на строежа.
До 2002 г. главен изпълнител на строителството е Консорциум „Хидровиатехстрой” ООД, а инвеститорския контрол и строителния надзор е осъществяван от „Пловдивинвест” АД. Договорът, сключен по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) между МРРБ и консорциума е прекратен поради съществени нарушения на условията му и невъзможност да бъде изпълнен по уговорения начин.
Към момента извършената проверка констатира редица нарушения – нарушения и пропуски в проектната документация, неизпълнение на законовите изисквания по ЗОП, финансиране на една и съща дейност многократно, неуредени вещни права върхуземята по даденото трасе от Община Кърджали и др.
Този случай е показателен за механизма за източване на държавни средства чрез възлагане на обществени поръчки и облагодетелстване на изпълнители, близки до партийните централи. Една и съща дейност е финансирана многократно, липсва анализ на икономическата целесъобразност на проекта и ефективността на разходите.
Коментар